DOA TERJAGA DARI TIDUR TENGAH MALAM

DOA TERJAGA DARI TIDUR TENGAH MALAM | Sedang nyenyak lena tiba-tiba sahaja terjaga dari tidur. Tengok jam baru pukul 2,3 pagi. Jangan sambung tidur kembali . Ini rezeki yang Allah kurniakan pada kita. Rezeki untuk beramal ibadat dengan ganjaran pahala yang berganda. Ini lah masanya untuk kita melakukan solat tahajud. Sebelum tu ada doa yang baik boleh dibaca jika terjaga dari tidur tengah malam.



doa terjaga tengah malam


Doa terjaga tengah malam


Dari ‘Ubadah bin Shamit Radhiallahu’anhu, dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam beliau bersabda.


“Barangsiapa yang terjaga di malam hari, kemudian dia membaca atau dia berdoa (dengan doa yang lain), maka akan dikabulkan doanya. Jika dia berwudhu dan melaksanakan solat maka akan diterima solatnya.”


لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ، وَسُبْحَانَ اللَّهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ



Doa terjaga tengah malam rumi :


Laa ilaaha illallaah, wahdahu laa syariikalah, lahul mulku wa lahul hamd, wa huwa ‘alaa kulli syai-in qodiir, alhamdulillaah, wa subhaanallaah, wa laa ilaaha illallaah, wallaahu akbar, wa laa haula wa laa quwwata illaa billaah.


Ertinya: “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan dan pujian. Dia-lah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Segala Puji bagi Allah, Maha Suci Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Allah Maha Besar, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.”


Kemudian ucapkan lah:

 اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي

Allaahummaghfir lii.

Ya Allah, ampunilah dosaku. Doa bangun dari tidur


BACADOA PENYEMBUH SEGALA PENYAKIT


Doa mustajab ketika terjaga dari tidur


Terjaga dari tidur Pukul 3 pagi bukan lah satu petanda buruk atau tanda anda mempunyai masalah kesiahatan. Nabi sendiri sering terjaga di tengah malam dan ianya digalak kan dalam islam. Kita boleh melakukan solat sunat tahajjud dan solat sunat hajat  jika terjaga di tengah malam. Malah doa yang di pohon ketika terjaga dari tidur di tengah malam adalah doa yang mustajab.



DOA TERJAGA DARI TIDUR TENGAH MALAM



Antara waktu yang mustajab doa yang akan dikabulkan Allah SWT adalah doa di sepertiga malam. Baca lah dan mohonlah Doa tengah malam agar dikabulkan.  Doa lah dengan penuh seikhlas hati dan memohon padaNya dengan bersungguh-sungguh. Doa terjaga Pukul 3 Pagi.


Nasi s.a.w berkata tiada sesiapa yang bangun pada malam hari kemudian dia mengucapkan zikir atau pun doa ini , lalu dia berdoa Ya Allah, ampunkanlah aku,melainkan Allah pasti akan mengampunkan dia.


Kalau kita berdoa , Allah pasti akan memustajabkan doa kita dan kalau kita mengambil wuduk dan kita bersolat , Allah akan menerima solat kita. Sangat besar fadilat jika kita terjaga di tengah malam.


Jika kita terjaga di malam hari tapi kita tak mahu melakukan solat tahajud atau solat sunat, doa tersebut juga boleh dibaca jika kita ingin tidur kembali.

Catat Ulasan

0 Ulasan