CARA MUDAH BAGI BAYI SENANG TIDUR LENA

CARA MUDAH BAGI BAYI SENANG TIDUR LENA| Menjaga bayi bukan perkara mudah tambahan pula jika bayi susah tidur dan lebih suka menangis. Tangisan bayi pada waktu malam akan mengganggu tidur ahli keluarga. Ibu atau ayah akan berusaha untuk membuat bayi tidur agar masing-masing dapat tidur yang cukup.

cara bayi tidur lena


Jika bayi tidur berbagai kerja rumah dapat diuruskan dengan cepat dan ibu mempunyai masa untuk berehat. Jika bayi bangun dapatlah si ibu menemani bayi dengan hati yang tenang kerana pekerjaan rumah sudah diselesaikan. Begitulah pentingnya bagi ibu agar bayi tidur nyenyak

Purata bayi tidur dalam sehari ada lah 16 jam. Setiap waktu tidur adalah dari 2 hingga 4 jam. Ada beberapa faktor yang menentukan bayi senang tidur dengan lena dan tidak mudah terjaga.Tidak kira tidur malam atau tidur siang, membuatkan bayi tidur cukup mudah jika kita tahu caranya.

Bayi  Kenyang - Pastikan bayi cukup kenyang sebelum tidur. Tidur dengan perut yang lapar akan mengganggu perut bayi dan ini akan membuatkan bayi tidak tidur nyenyak dan mudah terjaga. Perut yang kenyang akan membuatkan bayi mudah mengantuk dan tidur lebih lena dan lama. Beri bayi susu dan sendawakan bayi sebelum dia tidur. 

BACA:TIP DAN CARA BETUL AJAR ANAK BERPUASA

cara bayi tidur lena


Mandikan bayi - Sebelum bagi bayi tidur pastikan badan bayi dalam keadaan bersih. Mandikan bayi agar lebih selesa dari peluh terutamanya jika nak tidurkan bayi waktu siang.

Urut bayi - Selepas bayi sudah mandi , bersihkan badan bayi dan sapu sedikit minyak atau lotion untuk melakukan urutan pada bayi., Sedikit urutan pada bahagian belakang dan kaki bayi akan memudahkan bayi tidur lena.

Baju yang selesa - Bayi akan tidur nyenyak jika dia berasa selesa dan nyaman. baju yang dipakai juga menentukan sama ada bayi senang tidur atau tidak. Beri bayi pakaian yang nipis dan ada peredaran udara untuk bayi tidur dengan cepat.

Rutin tidur bayi - Ibu juga harus peka dengan waktu tidur bayi. Bayi hanya akan tidur pada waktu dia biasa tidur. Jika bukan waktu tidur bayi susah untuk bayi menerima rutin tidurnya yang baru.

Tidur sang dan tidur malam - Bayi akan tidur siang dan malam. Sangat penting bagi ibu untuk memastikan bayi membezakan tidur malam dan tidur siang nya. Contohnya dengan menidurkan bayi di waktu siang di dalam buaian manakala tidurkan bayi diatas katil pada waktu malam. Selain itu tempoh tidur bayi di waktu siang lebih pendek dari waktu malam. jadikan ini rutin bayi setiap hari agar ibu dan ayah mempunyai waktu tidur malam yang lebih panjang.

cara bayi tidur lena


Tukar lampin bayi - Bayi berusia 2 tahun ke bawah akan kerap membuang air. Lampin yang basah pasti akan membuatkan bayi tidak selesa apa lagi ketika tidur. Tukar lampin bayi dan bersihkan punggung bayi sebelum bayi tidur untuk bayi senang tidur nyenyak.

Dengan cara-cara tidurkan bayi dengan mudah ini pasti akan membuat bayi tidur lena dan lebih bertuah lagi ianya dapat buat bayi tidur sendiri.

Catat Ulasan

0 Ulasan