CARA MEMERIKSA KETULENAN BARANG KEMAS

CARA MEMERIKSA KETULENAN BARANG KEMAS | Kebelakangan ini, barang kemas palsu semakin banyak digunakan sehingga kan barang kemas palsu dan tulin sukar dibezakan. Menurut penyelidikan yang dilakukan oleh jabatan barang kemas saluran beli-belah QVC, 80% wanita gembira memakai berlian palsu yang bukan sahaja mempunyai penampilan yang meyakinkan tetapi juga harga yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, jika anda tidak suka barang kemas palsu dan mahukan yang sebenar, anda berada didalam class yang tersendiri.


Dipetik dari laman web Bright Side berikut adalah beberapa perkara yang perlu diketahui oleh semua orang untuk memeriksa ketulenan barang kemas milik anda

1. melakukan ujian bakar keatas berlian



Terdapat kaedah yang digunakan untuk menentukan sama ada berlian itu asli atau palsu — gunakan pemetik api untuk membakar berlian selama kira-kira 30 hingga 40 saat. Kemudian masuk kan berlian yang dibakar ke dalam air sejuk. Jika barang tetap sama, ia adalah berlian asli, tetapi jika ia hancur, ia mungkin palsu.



2. Menghembus Wap udara pada permukaan barang kemas



Satu lagi cara untuk melihat berlian palsu adalah dengan menghembus wap udara. Meniup wap udara pada berlian anda dengan cara yang sama seperti anda akan mengabus cermin bilik mandi. Kabus ringan akan terbentuk pada permukaan berlian, dan jika wap hilang serta-merta, berlian anda adalah asli. Jika wap mengambil masa lebih lama untuk hilang, barang itu mungkin palsu.

3. Letakkan berlian/opal di bawah cahaya UV.




Lampu UV digunakan untuk menguji berlian dan batu permata. Apabila meletakkan berlian sebenar di bawah lampu UV, anda akan dapat melihat cahaya berwarna biru, tetapi tidak semuanya bersinar di bawah cahaya UV, jadi anda boleh menyemak dengan menggunakan kaedah lain. Walau bagaimanapun, apabila meletakkan batu permata sebenar di bawah cahaya UV, anda akan melihat bahawa batu itu bersinar dan bercahaya.

4. Ambil objek logam dan cuba toreh pada permukaan jed anda.





Jade ialah batu yang sering digunakan dalam budaya Cina, dan ia sangat menarik dan cantik. Tetapi disebabkan permintaan yang tinggi, kini anda boleh mencari banyak versi jed palsu dengan mudah. Satu perkara yang perlu diketaui ialah jenis sebenar sangat keras dan tidak mudah calar. Jadi untuk memastikan ia asli, ambil objek logam dan cuba buat sedikit calar pada permukaan jed. Jika anda melihat tanda padanya, maka jed itu tidak asli.




5. Masuk kan emas/berlian anda ke dalam segelas air.





Berlian tulen mempunyai ketumpatan yang tinggi, begitu juga dengan emas tulen . Jadi jika anda ingin memeriksa ketulenan berlian dan emas anda, ambil segelas air dan letakkan barang berlian atau emas anda ke dalam air. Kalau betul asli, akan tenggelam ke bawah, tetapi jika barang itu terapung, itu emas/berlian palsu. Selain itu, jika anda melihat beberapa karat pada barang emas anda terbentuk kerana ujian air, maka barang tersebut adalah palsu


6. Cari setem dengan 925, 900, atau 800 pada barang perak.




Apabila anda mempunyai barang perak di dalam simpanan anda harus mencari tanda atau setem padanya. Menurut pakar, penjual perak antarabangsa akan mengecapnya sebagai 925, 900, atau 800. Angka ini menunjukkan tahap ketulenan perak. Perak sterling mempunyai ketulenan 92.5% atau lebih tinggi.

7. Gunakan magnet yang kuat untuk menarik emas/perak anda.



Emas dan perak bukan magnet , tetapi logam lain. Untuk melihat sama ada item emas/perak anda adalah asli, periksa sama ada item tersebut tertarik kepada magnet yang berat. Jika ia bergerak, ia bukan diperbuat daripada emas tulen, atau ia mungkin diperbuat daripada sesuatu selain daripada perak.



8. Periksa sama ada anda boleh mengesan bau sulfur atau sebarang bau logam pada barang kemas perak.



Jika anda mempunyai barang perak, cuba baunya terlebih dahulu. Apa yang anda patut tahu ialah perak tidak berbau , jadi anda tidak sepatutnya mengesan bau yang ketara. Sebarang bauan sulfur atau logam lain menunjukkan bahawa barang itu bukan diperbuat daripada perak tulen.


9. Ambil mutiara dan gosok perlahan-lahan pada gigi anda.



mutiara asli akan terasa seperti sedikit berpasir, anda akan merasakan butiran yang mirip ampelas dengan kata lain akan terjadi banyak gesekan. Mutiara palsu pula jika digosok kan pada gigi anda, anda akan merasa permukaan nya licin, seolah-olah anda menggosok plastik atau kaca.

10. Periksa Jed dibawah cahaya



Untuk mengetahui sama ada batu jed anda adalah asli, periksadi bawah cahaya dan perhatikan warna batu itu. Jika ia asli, anda akan melihat beberapa variasi warna di seluruh batu. Tetapi jika warnanya sempurna dan licin, maka ia mungkin palsu

11. Tuangkan beberapa titis cuka pada barang emas anda.



Untuk menilai sama ada barang anda diperbuat daripada emas tulen atau tidak, anda boleh tuangkan beberapa titis cuka ke atasnya dan tunggu. Jika titisan menukar warna item, maka ia bukan emas asli. Tetapi jika barang itu utuh dan bersinar lebih terang, barang itu adalah nyata kerana emas tidak terjejas oleh cuka.

12. Periksa kristal anda dari dalam — ia mestilah "jernih kristal."



Salah satu kristal yang paling terkenal ialah amethyst , dan ia dikenali secara meluas dalam kalangan tukang emas dan pencinta kristal. Jika anda  ingin memeriksanya , periksa sama ada terdapat sebarang perubahan warna, seperti ralat tajam atau kotoran di dalamnya. Jika itu berlaku, maka kristal yang anda miliki adalah palsu.

13. Pegang jed di tangan anda dan perhatikan suhu sejuknya.



Satu lagi cara untuk melihat jed sebenar daripada batu palsu adalah dengan merasakan suhunya. Untuk melakukan ujian , letakkan jed di tangan anda dan rasakannya. Ia akan menjadi hangat dengan sentuhan tangan anda. Kemudian ketepikan selama beberapa saat dan rasakan suhunya semula. Ia akan menyejuk dengan cepat jika ia benar kerana jed sebenar sejuk apabila disentuh dan tidak mudah panas.

Catat Ulasan

0 Ulasan