BUDAK LELAKI USIA 10 TAHUN TERPERANGKAP DALAM LUBANG KONKRIT

BUDAK LELAKI USIA 10 TAHUN TERPERANGKAP DALAM LUBANG KONKRIT | Seorang budak lelaki Vietnam berusia 10 tahun terjatuh ke dalam lubang di tiang konkrit . Dia kemudian nya terperangkap didalam lubang itu sejak 31 Disember 2022.

Kanak-kanak itu, bernama Thái Lý Hào Nam, dilaporkan masih terperangkap di dalam lubang itu walaupun usaha untuk membebaskannya masih sedang giat dilakukan

vietnam boy in conkrit



Ketika ini para penyelamat bekerja siang dan malam untuk menyelamatkan budak lelaki tersebut.

Mnurut Viet News, Nam memasuki tapak pembinaan di selatan Wilayah Dong Thap untuk mengumpul besi buruk bersama tiga kanak-kanak lain.



Malangnya, dia terjatuh ke dalam lubang yang hanya selebar 25 sentimeter, tetapi mempunyai kedalaman 35 meter. Rakaman kejatuhannya pada kira-kira 11:30 pagi dirakam oleh kamera televisyen litar yang berhampiran .




Pasukan penyelamat tiba di lokasi kira-kira setengah jam kemudian dan cuba mengeluarkannya menggunakan pelbagai kaedah, seperti cuba menarik tiang keluar menggunakan jengkaut dan kren, namun sehingga kini masih belum berjaya

Sehingga berita ini ditulis, keadaan Nam tidak diketahui.

Usaha menyelamat juga dihentikan sebentar pada hari Isnin, 2 Januari, untuk menunggu ketibaan lebih banyak kenderaan dan peralatan. Hujan renyai-renyai turut melambatkan proses menyelamat.

BACA: PENULIS ARTIKEL "CARA MEMBUNUH SUAMI ANDA " DIDAKWA MEMBUNUH SUAMI SENDIRI DEMI $1.4 JUTA

Oksigen telah dipam ke dalam lubang untuk membantu Nam bernafas, tetapi timbunan itu telah condong sedikit akibat tanah yang lembut yang seterusnya menjadikan usaha menyelamat lebih rumit.



Tiada maklum balas daripada budak itu apabila penyelamat menurunkan kamera ke dalam lubang tiang pada 2 Januari.

Air turut diturunkan ke dalam lubang untuk Nam, tetapi "tiada tanda" dia menggunakan air itu, lapor Viet Nam News , memetik pihak berkuasa tempatan.



Perdana Menteri Vietnam, Pham Minh Chinh, menggesa pengerahan semua tenaga kerja dan peralatan yang mungkin pada 2 Januari untuk menyelamatkan budak itu.

Mesin gerudi cerucuk dibawa ke tapak pembinaan dari Daerah Thap Muoi pada petang 1 Januari, menurut Tuoi Tre News . Dalam masa 20 jam, tiga titik di sekeliling lubang konkrit telah digerudi dalam usaha untuk mengeluarkan cerucuk, tetapi tidak berjaya.

Chinh menyeru pihak berkuasa tempatan untuk menyelaraskan usaha dengan kementerian berkaitan untuk menyelamatkan Nam secepat mungkin.

Pihak berkenaan juga diminta terus berhubung dengan ahli keluarga kanak-kanak itu yang sedang dalam kebimbangan.

Catat Ulasan

1 Ulasan