LELAKI SINGAPURA DEDAH KESAN BURUK SELEPAS MINUM KOPI PEJUANG

LELAKI SINGAPURA DEDAH KESAN BURUK SELEPAS MINUM KOPI PEJUANG | Seorang warga Singapura berusia 36 tahun dimasukkan ke hospital selepas mengambil produk peningkatan seksual yang dipanggil Prime Kopi Pejuang 3 dalam 1.

Pada 26 Mei, Penguasa Sains Kesihatan (HSA) mengeluarkan amaran mengenai produk itu selepas ujian mereka mendedahkan bahawa ia mengandungi kepekatan tinggi bahan ubat kuat sintetik yang tidak diiktiraf, tadalafil.




Tadalafil adalah ubat preskripsi yang digunakan untuk merawat disfungsi erektil yang hanya perlu diberikan di bawah pengawasan perubatan.

Jumlah tadalafil yang terkandung dalam satu sachet Prime Kopi Pejuang 3 dalam 1, mungkin mengandungi "lebih daripada 10 kali ganda" jumlah yang biasanya ditetapkan.

HSA memberi amaran bahawa penggunaan ubat yang tidak sesuai boleh menyebabkan kesan buruk yang serius, termasuk serangan jantung, strok, berdebar-debar, degupan jantung tidak teratur dan priapisme. Priapisme adalah ereksi yang berpanjangan yang tidak akan hilang dalam tempoh biasa.



HSA melancarkan penyiasatan ke atas produk itu selepas menerima maklum balas kesan buruk terhadap dua individu yang telah mengambil Kopi Pejuang 3 dalam 1.

Seorang lelaki mengalami sakit badan, menggigil, migrain dan kekejangan di sekitar rahangnya, manakala seorang lagi mengalami priapisme selama kira-kira empat jam.

Lelaki berusia 36 tahun yang dimasukkan ke hospital mendedahkan kepada  Mothership , dan hanya ingin dikenali sebagai Jack. Dia berkata dia tidak mengalami kesan sampingan yang sama seperti dua lelaki lain, tetapi mengalami reaksi alahan yang menyebabkan nya ke hospital.

Jack pertama kali mengambil Kopi Pejuang pada 25 Mei sekitar tengah hari. Rakannya telah memberinya satu paket, dan Jack telah mencubanya untuk suka-suka,  bukan kerana dia mati pucuk, jelasnya. 

Lebih kurang jam 4 petang pada hari yang sama, bibirnya mula terasa pelik. Kemudian secara beransur-ansur, bintik-bintik merah besar mula muncul di kulitnya.


Foto ihsan Jack



Kesengsaraan sepenuhnya bermula jam 12 am apabila dia mengalami rasa terbakar dan gatal-gatal di sekitar mulut,lengan, dan di bahagian kemaluannya.

Terdapat juga lepuh besar seperti gelembung dan ruam pada beberapa bahagian badannya.






"Ia sangat gatal sehingga saya  menangis." Jack berkata dia berada dalam kesakitan dan menggambarkan rasa terbakar itu sebagai menyakitkan dan tidak mampu ditanggung 


Pada 25 Mei jam 3 pagi, kerana tidak dapat menahan kesakitan dan kegatalan, Jack terus menuju ke Jabatan Kemalangan & Kecemasan Hospital Besar Changi (CGH).

 

Dia telah diberi suntikan dan kesakitannya berkurangan dan dia pulang ke rumah.

Walau bagaimanapun, kegatalan, pedih dan sakit kembali keesokan harinya pada tengah hari. Kali ini, ia lebih teruk.

Jack melawat CGH sekali lagi dan dimasukkan ke dalam wad pada hari yang sama.





Doktor berkata dia telah mengalami tindak balas alahan kulit . Mereka yang mengalaminya akan berasa lepuh dan kesan luka pada kulit mereka.

Jack diberi ubat untuk mengurangkan bengkak, serta antibiotik dan krim untuk gatal-gatal dan ruam. Dia dirawat oleh jururawat, dan kemudiannya dibenarkan keluar dari CGH pada petang 26 Mei.

Pada masa itu, dia berkongsi bahawa lepuh pada kemaluannya dan tompok merah lain kebanyakannya hilang, walaupun masih terdapat satu tompok di lengannya yang masih "membakar".










Jack berkongsi bahawa satu-satunya alahan makanan lain yang dia ada adalah terhadap alahan terhadapa udang. 

Walau bagaimanapun, dia mempunyai reaksi alahan yang sama pada masa lalu apabila dia mengambil Candy B+ pada 2017, satu lagi produk kopi peningkatan seksual yang mengandungi jumlah tadalafil yang tinggi.

HSA menguji produk tersebut dan mendapati ia mengandungi lebih 50 kali ganda dos harian tadalafil biasa.



HSA telah mengarahkan penjualan Prime Kopi Pejuang 3 dalam 1, yang sedang dijalankan di pelbagai platform dalam talian seperti Shopee, Lazada, Qoo10, Carousell dan Facebook, dihentikan serta-merta.

Penjual dan pembekal yang menjual atau membekalkan produk itu boleh didakwa dan jika sabit kesalahan, boleh dipenjarakan sehingga dua tahun, didenda sehingga S$10,000 atau kedua-duanya.

Sejak kejadian ini, Jack telah menjadi berhati-hati dengan produk sedemikian, mengatakan bahawa dia telah mendapat pengajaran darinya.

sumber berita: https://mothership.sg/

Catat Ulasan

0 Ulasan