RESEPI IKAN MASAK ASAM YANG SIMPLE DAN SEDAP

 RESEPI IKAN MASAK ASAM YANG SIMPLE DAN SEDAPAssalamualaikum....


Memula dulu tengok kak Zakie masak kuah asam ni  terliur  je..
tahan je lagi...
malas nak masak punya pasal...
lepas tu tengok pulak Mummydearie masak kuah ni terus rasa
tak tahan2 dah..kena buat jugak la nampak nya..
petang tu terus ke dapur dan siap lah ikan masak asam yang mudah dan sedap ni..
memang mudah masak nya tak de guna bahan banyak pun..
apa yang ada campak kan je..


saya guna ikan kerisi sebab 
kat rumah ni ikan ni dengan ikan tenggiri  je yang depa makan..
ikan lain , saya sorang je la yang hadap..


Meh la kita tengok resepi nya ye adik2..

1 ekor ikan kerisi (di goreng)
2 ulas bawang putih
1 inci halia
2 biji bawang merah
kunyit hidup 
1 batang serai
1 tangkai daun ketumbar
air asam jawa

3/ 4 biji Cili -di potong..saya tak potong sebab saya suka gigit cili
lagipun anak tak mau pedas cili.

2 sudu minyak 
garam
tomato (saya tak bubuh sebab anak kata jangan bubuh :p)

cara-caranya...

Bawang putih,halia,bawang merah,kunyit hidup di tumbuk.tapi saya hiris2 je.
kalau tumbuk lagi bagus sebab anak2 tak nampak semua tu jadi depa telan ja..hahhah
saya ni malas nak angkat lesung batu..saya sayang lemak saya nih..ahahahah..



kemudian tumis bahan2 tu..masuk kan serai yang dah di titik.

lepas tu masuk kan daun ketumbar yang dah dihiris2..
daun ketumbar ni tak payah bubuh pun tak pe..
saya suka bau nya sebab tu saya letak..

 masuk kan air asam jawa.masuk kan cili.
letak tomato kalau nak.masuk air sikit kalau macam pekat je..tunggu mendidih..

letak garam secukup rasa dan kemudian masuk kan ikan..

dah siap..

sedap tau walaupun simple je..mesti bertambah2 nasik kalau ada masak asam ni kat meja makan.
selamat mencuba..

/>

Catat Ulasan

0 Ulasan