RESEPI KEK GULA HANGUS YANG MUDAH

RESEPI KEK GULA HANGUS YANG MUDAH
Kek gula hangus ni saya bancuh adunan nya hari sabtu, malam..
pagi ahad saya bangun terus bakar..
memang sedap sangat resepi nih..


saya ingatkan manis sangat rupanya memang sesedap rasa je.
tapi adunan ni masa bakar melimpah2 keluar.
pakai loyang besar pun tak muat rupanya.
Jadi lain kali kena kurangkan bancuhan tu..
jom tengok resepi..


Mula2 kita kena buat gula hangus dulu ye..
sebab lepas air gula hangus sejuk baru boleh bancuh adunan..

Bahan-bahan:

2cawan gula
2 cawan air panas
3 sudu besar mentega

Masuk kan gula dalam periuk dan guna api perlahan, tunggu sampai gula cair dan warna keemasan.jangan kacau dan jangan sampai hangus.
bila dan warna keemasan masuk kan air panas dan tunggu sampai gula cair.masuk kan mentega dan kemudian tutup api.tunggu sampai sejuk.

Bila dah sejuk baru kita bancuh adunan nya..

Bahan-bahan:

6 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
2 cawan tepung gandunm
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil baking soda
1/2 tin susu pekat

Ayak tepung , baking soda dan baking powder.
ketepikan..
kemudian pukul telur sampai kembang dan masuk kan esen vanila...
Pukul lagi ..pukul sikit2 dah la.
lepas tu masuk kan susu pekat.
Pukul hingga sebati dan masukkan kan tepung yang dah diayak tadi..
last sekali masuk kan air gula yang dah sejuk tu.
kacau sebati dan biar untuk 5,6 jam..
masuk kan dalam loyang yang dah di sapu majerin dan di tabur sedikit tepung supaya senang nak keluarkan nanti..cukup masa  baru bakar.

Itu lah cara saya buat kek gula hangus atau kek sarang semut..

Selamat mencuba ye..


/>

Post a Comment

0 Comments