CARA MASAK KARI IKAN STYLE UTARA UNTUK YANG BARU NAK BELAJAR MASAK

CARA MASAK KARI IKAN STYLE UTARA UNTUK YANG BARU NAK BELAJAR MASAK | Waktu Saya mula2 menetap di Johor Bahru dulu saya agak pelik bila tengok kari ikan disana diletak kan cili kering yang dikisar.  Rupa-rupanya berbeza dengan gulai ikan atau kari ikan di utara yang tak letak cili kisar tu. Tekak tetap suka gulai ikan style utara yang lebih ringkas dan rasa rempah yang kuat. 



Cara masak gulai ikan atau kari ikan utara memang sangat simple dan lebih mudah. Terserah nak gulai yang pekat atau sedikit cair. Kalau saya sendiri kedua-duanya saya suka. Nak letak asam keping agau asam jawa ,itu terserah pada citarasa sendiri. Tapi ikut saya saya pilih yang lebih mudah. Guna asam keping.

Saya guna bawang yang dah dikisar. Kalau rajin korang boleh hiris2 bawang, bawang putih dan halia. Tapi saya dah sedia ada stock bawang kisar jadi tak payah nak hiris2 dah. selain lebih cepat, kuah kari juga lebih pekat bila bawang dan halia di kisar bersama. 

Sebab tu postblog saya ni fokus pada mereka yang baru nak belajar masak kari ikan.Tak de tekanan dan tak terlalu straight.  Memasak pun satu karya tau. Jom kita mula memasak kari ikan untuk newbie.



Bahan-bahan

2 ekor ikan kembung ( bersihkan dan potong 2 kalau suka. Tak suka boleh letak sekor2 gitu je)

1 tangkai daun kari

1 sudu kecil helba campur

2 sudu besar rempah ikan 

1 biji tomato belah 4

2 tangkai cabai besar belah 2

2 keping asam keping. (boleh guna asam jawa kalau suka. Asam jawa guna sejemput kecik je campur dengan air. kalau banyak sangat nanti kuah jadi masam sangat)

500ml santan. (Kalau pakai santan kotak. campur 250 santan kotak dengan 250ml air.). kalau nak gulain yang pekat,santan jangan campur air. 

Garam.

Serbuk perasa ( untuk yang  biasa makan ada serbuk perasa je. )

Minyak untuk menumis

1 cawan air.


Cara masak gulai ikan untuk newbie

1. Panaskan minyak. Tumis daun kari dan helba campur. Masuk kan bawang ,bawang putih dan halia. masak hingga jadi garing.



2. Masuk kan rempah ikan dan 1 cawan air.



 Perlahan kan api dan masak hingga pecah minyak. Pecah minyak macam dalam gambar bawah ni.



3. bila dah pecah minyak masuk kan tomato, cabai potong,asam keping dan ikan. Masak lagi sampai pecah minyak sekali lagi. Guna api sederhana saja.



4. kemudian masuk kan santan dan garam.. Tunggu mendidih sekejap dan tutup api. Tutup periuk. 5 minit kemudian boleh hidangkan.



Sebenarnya memasak ni macam-macam cara boleh guna. Tak perlu terikat sangat dengan step memasak. Paling penting adalah rasanya. 


Selamat mencuba.


Catat Ulasan

0 Ulasan