UBAT HILANGKAN RUAM PANAS PADA BAYI DAN KANAK-KANAK


UBAT RUAM PANAS PADA BAYI DAN KANAK-KANAK | Gatal-gatal dan ruam ketika berpeluh memang biasa dialami oleh kanak-kanak apabila mereka aktif bermain.Masalah ini juga kerap terjadi akibat cuaca panas. Untuk mengatasi masalah ini ada beberapa ubatan yang boleh anda cuba untuk mengurangkan masalah ruam panas bayi. Cara hilangkan ruam panas bayi.


Ruam panas bayi



Antara ubat-ubatan dan rawatan yang boleh digunakan untuk hilangkan ruam panas bayi ialah:


1- Bedak Berubat
banyak bedak berubat yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah ruam pada badan kanak-kanak.sapukan bedak dengan kerap supaya anak tidak berasa gatal dan kerap menggaru.



2. Calamine Lotion 
Selain untuk kegunaan kulit bagi orang dewasa calamine lotion juga boleh digunakan pada kulit bayi yang mengalami ruam panas. Lotion ini memberi rasa nyaman pada bayi.


3- Ubat-ubatan yang berdaftar di farmasi.
Ibu-bapa juga boleh membeli beberapa ubatan yang boleh didapati di farmasi.Antara senarai ubatan yang boleh dibeli ialah:

Bepanthen Ointment (100g) 
Pureen Nappy Rash Cream (50g) 
Himalaya Diaper Rash Cream 
Sudocrem Nappy Rash Cream 
Bud's Cherished Organics: Chubby Chubbs Face Cream (30ml) 
Joielle Baby Cream
Sebamed Baby Protective Facial Cream 50ml 





PETUA HILANGKAN RUAM BAYI
 Selain rawatan  ubatan moden rua bayi juga boleh dirawat menggunakan bahan semulajadi yang selamat. Cuma tak ramai yang berani mencuba petua menggunakan bahan semulajadi kerana risau anak mengalami alahan terutamanya pada bayi yang menghadapi masaah exema.Ubat tradisiaonal ruam bayi



pada anak yang tidka mempunyai masalah kulit boleh la mencuba petua hilangkan ruam bayi seperti berikut:


1- Ais Batu.
Ais batu boleh mengurangkan ruam dengan meletak kan ais di tempat yang gatal. ianya akan mengurangkan rasa gatal tersebut sekaligus ruam akan beransur hilang dalam beberapa hari.


2- Lidah Buaya
Lidah buaya memang banyak faedahnya dalam perubatan dan rawatan kulit.Sapu lendir lidah buaya pada kulit dan kemudian bilas dengan air.lakukan dengan kerap dan ruan akan beransur hilang.


3. Kelapa parut
Masuk kan kelapa parut kedalam sapu tangan yang bersih. Kemudian ikat dan tuamkan kelapa parut yang sudah dibunjut kekawasan kulit yang ada ruam.


4. Tepung ubi kayu/tepung beras.
selepas bayi mandi, keringkan badan bayi termasuk bahagian yang mempunyai ruam. Kemudian lumurkan tepung ubi kayu atau tepung beras pada kulit bayi. lakukan setiap kali bayi mandi. Cara ini juga sangat bagus dilakukan setiap hari walaupun bayi tidak mengalami masalah ruam panas. Tepung beras dan tepung ubi kayu juga selaat digunakan jika terdapat ruam di muka bayi. Cara hilangkan ruam di muka bayi.


#tips dan cara rawatan diatas tidak sesuai untuk anak-anak yang mengalami ekzema. Dapatkan rawatan pakar sebelum memberi sebarang ubat atau rawatan pada anak anda.

Catat Ulasan

0 Ulasan