CARA BUAT PEWANGI DAN PELEMBUT PAKAIAN HOMEMADE

CARA BUAT PEWANGI DAN PELEMBUT PAKAIAN HOMEMADE | Ramai dari kita yang menggunakan pewangi ketika proses nak keringkan pakaian dalam mesin basuh..kan?? Ada juga yang beli macam2 haruman lagi..mudah sangat.


Tapi nak tak buat sesuatu yang lebih menyeronok kan?? Baju anda akan berbau harum dan lembut dengan wangian yang anda suka. Jom saya tunjuk kan cara bagaimana nak buat pewangi dan pelembut pakaian homemade.




Hanya masuk kan pewangi dan pelembut pakaian homemade ini  kedalam mesin Basuh ketika proses keringkan pakaian. jom tengok cara-cara untuk buat pewangi dan pelembut pakaian


Bahan-bahan untuk membuat pewangi dan pelembut pakaian


1/ 2 cawan cuka
8 titik haruman kegemaran anda 
Bekas yang boleh ditutup
Kain kapas

Cara-caranya..


-Potong kain kapas dalam ukuran kecil. Guna tuala terpakai atau cebisan t-shirt lama anda.





- di dalam mangkuk kecil masuk kan cuka dan haruman kegemaran anda. Cuka adalah pelembut semula jadi dan anda tak perlu lagi membeli pelembut di kedai lepas ni.




- guna sudu dan siram kan cecair cuka dan haruman yang dibancuh bersama tadi keatas kain2 perca yang telah siap dipotong. jangan di rendam kain2 tu ye..


-letak kan kain2 tersebut kedalam botol yang kedap udara.






- Bila nak guna hanya buka botol,ambil satu helai kain perca dan masuk kan kedalam mesin basuh ketika keringkan baju. Pelembut dan pewangi yang sudah digunakan boleh disimpan kembali ke dalam botol.


selamat mencuba..

sumber:popsugar

Catat Ulasan

0 Ulasan