IKAN WEEVER - SENGATAN IKAN WEEVER BOLEH MENYEBABKAN KESAKITAN SEPERTI INGIN MELAHIRKAN ANAK.

IKAN WEEVER - SENGATAN IKAN WEEVER BOLEH MENYEBABKAN KESAKITAN SEPERTI INGIN MELAHIRKAN ANAK|  Seorang pengunjung pantai menemui ikan 'berbahaya' yang bersembunyi di dalam pasir. Louis, dari Norfolk, sedang berjalan di sepanjang pantai bersama isteri dan anak kecilnya apabila dia melihat kilauan sisik ikan di sepanjang pantai. 

ikan weever


Dia menjumpai seekor ikan weever kecil yang tertanam di dalam pasir,. Jika tidak ada sesiapa yang betul-betul memerhati pasti akan terpijak ikan tersebut dan terkena sengatan nya yang dikatakan sangat merbahaya


Ikan ini biasanya dilihat semasa air surut dan mempunyai duri berbisa pada sirip belakang dan insang yang boleh menembusi kulit dan mengeluarkan racun.

Ikan weever boleh ditemui di seluruh Eropah dan di perairan pantai di sekitar UK. Ikan ini selalunya akan menggali ke dalam pasir dan menyamarkan diri mereka. Walaupun dalam kebanyakan kes tidak melibatkan kematian, sengatannya boleh menyebabkan 'sakit yang amat sangat' setanding dengan sakit ketika melahirkan anak.

@louis2023b

Definitely is a poisonous fish its called a weever, so weird. Norfolk Beach

♬ original sound - Louis2023
 

Louis yang menemui ikan tersebut mengambil ikan itu dengan memegang sirip ekornya dan membawanya kembali ke lautan, di mana ikan itu dilihat bersembunyi di bawah timbunan pasir.

Sebaik sahaja ikan tersebut bergerak apabila disentuh Louis, keadaan mula menjadi buruk.

'Mengapa saya melakukan ini? Lihat saya mendapat ruam esok,' katanya.

Dia pada asalnya tidak mengetahui sifat sebenar makhluk itu, dan mendakwa bahawa dia 'bertuah' dan tidak akan sesekali menyentuh ikan itu jika dia tahu betapa sakitnya sengatan ikan tersebut

ikan weever



Laman web British Sea Fishing memberikan garis panduan dan amaran tentang bagaimana sengatan itu berlaku dan berapa lama anda boleh bertahan dengan kesakitan disebabkan ikan weever.

'Setelah duri ikan weever menusuk kulit, racunnya akan keluar. Pada mulanya, satu-satunya kesakitan adalah dari luka ke daging, tetapi tidak lama kemudian racunnya mula menyebabkan kesakitan yang amat menyiksakan.

'Selama lebih kurang dua jam bahagian badan yang disengat akan menjadi merah, meradang dan membengkak. Mungkin juga terdapat rasa kebas yang melampau dan dalam kes yang lebih serius, terdapat juga lumpuh untuk jangka masa yang singkat.

'Biasanya rasa sakit mula reda selepas beberapa jam, dan sepatutnya hilang dalam masa 12 hingga 24 jam. Komplikasi lanjut akan timbul jika tulang belakang telah patah ke dalam luka, kerana ia mungkin perlu dikeluarkan sebelum rasa sakit itu berkurangan.'


Apa perlu buat jika di sengat ikan Weever


Bilas kawasan yang terjejas dengan air laut, keluarkan sebarang duri dari kulit dengan pinset atau tepi kad bank dan tuam kawasan yang sakit dengan air suam.

Jangan meletak kan apa-apa cecair seperti air kencing atau cuka dikawasan yang disengat. Jangan sentuh tulang belakang ikan dengan tangan kosong dan jangan sesekali menutip bahagian luka dengan apa-apa bahan.

Berendam atau tuam kawasan yang sakit di dalam air paling panas yang anda boleh tahan selama sekurang-kurangnya 30 minit.

Jika anda disengat di pantai, segera hubungi penyelamat untuk mendapatkan bantuan.

Catat Ulasan

0 Ulasan