MANFAAT DAN KELEBIHAN DOA BISMILLAHI TAWAKKALTU ALALLAH DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN

MANFAAT DAN KELEBIHAN DOA BISMILLAHI TAWAKKALTU ALALLAH DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN | Berdoa adalah perkara panting dalam kehidupan seharian. Berdoa menjadi satu amalan menunjuk kan kebergantungan kita terhadap Allah s.w.t. Allah suka pada umatnya yang berdoa bersungguh-sungguh dan merintih memohon kepadaNya. Salah satu doa yang paling baik dibaca dalam kehidupan seharian ialah Bismillahi tawakkaltu alallah laa hawla wa laa quwwata illa billah.

bismillahi tawakkaltu alallah


Waktu yang paling baik untuk membaca doa bismillahi tawakkaltu adalah ketika keluar rumah tak kira  hendak melakukan perjalanan jauh atau dekat dan sebagai doa dipermudahkan segala urusan.

Amalan membaca doa keluar rumah adalah salah satu usaha hambaNya untuk selalu mengingati Allah kerana setiap dari kita tidak tahu apa yang bakal berlaku apabila kita keluar dari rumah. Dengan membaca doa ini kita memohon pertolongan dan perlindungan dari Allah.


Maksud doa Bismillahi Tawakkaltu Al Allah

Ketika membaca doa dalam bahasa arab penting untuk kita tahu makna doa Bismillahi tawakkaltu. Bacaan doa keluar rumah dalam bahasa arab ini dibaca dengan lafaz seperti dibawah:

بِسْمِ اللَّهِ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ


Rumi: Bismillaahi tawakkaltu 'alallaah, laa haula wa laa quwwata illaa billaah


Maksud: "Dengan nama Allah, aku bertawakal kepada Allah, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

BACA:DOA DAN TIPS SUPAYA ANAK RAJIN SOLAT

Manfaat dan kelebihan doa Bismillahi Tawakkaltu Al aAllah 

Berbagai manfaat dan kelebihan doa keluar dari rumah. Ianya boleh dibaca dimana sahaja dalam apa juga keadaan ketika berada diluar rumah atau jauh dari keluarga. Doa ini juga dibaca ketika berada dalam kesusahan dan ketika kita buntu untuk menghadapi kesusahan.

doa keluar rumah



Mendapat petunjuk dan pertolongan Allah s.w.t 
Allah akan memberikan petunjuk dan pertolongan kepada mereka yang berdoa dan memohon kepadaNya. Tidak ada yang dapat menyesatkan seorang hamba dengan petunjuk dan pertolongan dariNya.


Mendapat kecukupan
Mereka yang berdoa memohon perlindngan Allah setiasa akan mendapat kecukupan dalam setiap keinginan nya baik di dunia dan diakhirat.

Terhindar dari gangguan iblis dan syaitan
Dengan membaca doa bismillahi tawakkaltu, mereka akan dilindungi dari gangguan iblis dan syaitan dan segala macam kejahatan.

Syaitan akan menjauhi orang yang membaca doa ini.
Jika doa ini dibaca dengan bersungguh-sungguh dan dengan penuh keyakinan syaitan dan iblis akan menjauhi kerana telah dibentengi dengan doa ini.
Malah jika ada syaitan lain yang akan mengganggu atau menyakiti, syaitan yang lain akan mengatakan pada syaitan tersebut: “Bagaimana mungkin engkau boleh mengganggu orang yang telah mendapat petunjuk, kifayah (kecukupan) dan wiqoyah (perlindungan)”


Cara Baca Doa Bismillahi Tawakkaltu

Doa keluar  rumah boleh dibaca dimana sahaja , didalam rumah ataupun sebelum melangkah keluar dari rumah. Doa juga boleh dibaca selesai solat sebelum keluar rumah. Selain itu di dalam kenderaan juga doa ini boleh dibaca. Sewaktu melangkah keluar dari kenderaan dan turun dari motorsikal atau basikal juga boleh membaca doa Bismillaahi tawakkaltu alallaah, laa haula wa laa quwwata illaa billaah.


Untuk bacaan tepat membaca doa boleh tonton video dibawah.

 

Catat Ulasan

0 Ulasan