BEKAS PENYANYI BIG BANG , SEUNGRI AKAN DIBEBASKAN PADA 2023

BEKAS PENYANYI BIG BANG , SEUNGRI AKAN DIBEBASKAN PADA 2023 |  Mahkamah Agung di Korea Selatan telah mengekalkan hukuman penjara 18 bulan bagi bintang K-pop ,Seungri yang juga bekas ahli kumpulan Big Bang- menurut laporan oleh Yonhap News Agency .






Seungri didapati bersalah atas kesemua sembilan pertuduhan dalam skandal seks Burning Sun yang hangat diperkatakan pada tahun 2021

Pada Ogos 2021, Seungri — yang pada mulanya dibicarakan di mahkamah tentera — dijatuhi hukuman penjara selama tiga tahun atas pelbagai pertuduhan tetapi dikurangkan tempohnya dalam rayuan.

Caj ini termasuk mendapatkan pekerja se*s untuk ahli perniagaan asing, dari Disember 2015 hingga Januari 2016.



Ahli perniagaan, yang datang dari negara dan wilayah termasuk Taiwan, Jepun, dan Hong Kong, merupakan pelabur berpotensi untuk Burning Sun — kelab malam yang bergabung dengan Seungri — dan perniagaan lain.

Mahkamah juga mendapati bintang K-Pop itu bersalah kerana menyalahgunakan wang daripada dana kelabnya dan perjudian di Las Vegas, mengumpul kira-kira 2.2 bilion won (S$2,390,595.79), lapor Yonhap .

Selain itu, Seungri disabitkan bersalah kerana mengarahkan ahli kumpulan untuk mengancam orang sewaktu kejadian pergaduhan di sebuah bar pada 2015.




Pada Januari 2022, perbicaraan rayuan telah diadakan di mahkamah tentera, mengurangkan hukuman kepada 18 bulan penjara; hukuman ini telah dimuktamadkan oleh Mahkamah Agung pada 26 Mei.

Seungri telah ditahan di penjara tentera sejak Ogos 2021.

Seungri akan ditempatkan di penjara awam berikutan keputusan Mahkamah Agung.

Ini bermakna dia mempunyai kira-kira sembilan bulan untuk berkhidmat di penjara awam dan akan dibebaskan pada Februari 2023.



sumber: Yonhap & Allkpop

Catat Ulasan

0 Ulasan