RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP MUDAH DAN RINGKAS

 RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP MUDAH DAN RINGKAS Kuih ketayap ni adalah kuih kegemaran suami saya. Dia tak suka kuih ketayap yang dibancuh dengan santan. Satu lagi dia suka kalau kulit tu di masak ada garing2 sikit macam gambar bawah ni..




kalau tak de garing2 tu memang lambat sikit habis nya..

Saya memang jarang buat kuih ni.. Setahun sekali je buat kot..hahahahh.. Jadi bab menggulung nya tu memang saya tak berapa pandai..

Asalkan inti nya tak keluar dah la..:p. Buat nya pun senang saja..

KUIH KETAYAP SEDAP DAN RINGKAS


Buat cara saya la senang.. Kalau ikut orang2 tua dulu saya tak tahu apa cara nya...

Mungkin kalau orang2 tua tengok cara saya buat mesti diaorang geleng kepala je..heheheh..


Meh saya ajar cara saya yang ringkas

Mula-mula kita buat inti nya dulu..




Bahan-bahan untuk Inti kuih ketayap

Untuk membuat inti kelapa kuih ketayap kita gunakan kelapa parut yang diparut halus. Boleh juga gunakan kelapa yang tidak terlalu tua. Inti lebih lembut dan sedap. 

3 sudu gula merah

1 cawan air

1 mangkuk kelapa parut

(anggaran dalam 3 genggam)

sehelai daun pandan.


cara-caranya..

Masuk kan gula merah,daun pandan  dan air dalam periuk. Masak hingga mendidih. Kemudian masuk kan kelapa parut. Masak hingga air kering. Kemudian angkat dan ketepikan.


sekarang kita buat kulit nya:-

bahan-bahan:-

4 sudu besar tepung gandung.

1 cawan air.

sedikit garam

sedikit pewarna hijau,


Cara-cara nya:-

Masuk kan semuanya dalam pengisar dan kisar la sampai tepung tak de ketul2.

jngan cair sangat dan jangan pekat sangat..



Cara masak:-

Guna kuali leper untuk mudah kan memasak..

Kuali ada telinga tu pun ok je...

Sapu minyak kat kuali..

Cedok aduanan kulit tu dalam satu senduk besar. Ratakan bagi nipis..

Bila dia dah terbuka bahagian tepi2 tu angkat terus letak kat dalam pinggan.

Ambik inti kelapa dalam satu sudu..

Letak atas kulit nya. Kemudian gulung sikit. Lipat kedua-dua bahagian tepinya sikit ,dan gulung sampai habis.

Dah siap satu..

Ulang buat sampai habis aduann dan inti nya tu..
Dah boleh makan...


Senang..kan??


sekian...




/>

Catat Ulasan

0 Ulasan