RESEPI DAGING MASAK LEMAK CILI API SIMPLE




RESEPI DAGING MASAK LEMAK CILI API SEDAP | Suami saya kata orang kedah jarang-jarang buat masak lemak cili api. Sebab tu dia kurang gemar makan masak lemak cili api. Tapi kalau masak lemak tu yang ditambah dengan kerisik makan pulak sampai bertambah-tambah. 

Tak dinafikan masak lemak cili api tambah kerisik ni memang sedap. Rasanya seakan-akan rendang cuma bahan nya tak la banyak macam masak rendang. Sama je macam kita buat masak lemak cili api lain cuma ditambah dengan kerisik. Kuah nya juga banyak ,Tak kering macam rendang.Kalau tak de kerisik , tak payah letak pun tak pe. Tetap sedap.



Untuk hari ni saya masak Daging masak lemak cili api. Saya tambah sebiji ubi kentang juga sebab saya ni kalau memasak tak letak MSG. Jadi bagi menggantikan MSG tu kita letak la ubi kentang supaya lebih sedap.

Ada yang kata kalau letak kerisik banyak rasanya lebih sedap. Saya letak dalam 1 sudu besar je ni untuk 250g daging. Keluarga saya kecil je jadi masak pun sikit je la.Kalau nak masak banyak dalam sekilo daging boleh la letak kan dalam 1 senduk besar kerisik.




Jom saya kongsikan Resepi Daging Masak Lemak Cili api ni untuk korang. Mana lah tahu kalau resepi saya ni kena dengan tekak keluarga korang. Resepi Daging Masak Lemak cili api

Bahan-bahan Daging Masak Lemak Cili api:-

250g Daging
10 tangkai Cili api merah/hijau
1 biji ubi kentang
1 biji bawang besar
1 sudu kecil serbuk kunyit
5 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar kerisik
1 cawan santan cair
1 batang serai
2 sudu besar minyak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa






Cara-cara memasak Daging Masak lemak Cili Api Simple




1- Potong daging ikut saiz yang korang suka dan bersihkan.


2-Kisar cili api , bawang besar , halia dan bawang putih


3-panaskan minyak dan tumis serai yang dah di titik.Kemudian masuk kan bahan kisar.


4- Masuk kan serbuk kunyit , kerisik dan kentang yang dah dipotong


5-masuk kan daging, santan,garam dan gula secukup rasa.


6-Masak hingga mendidih dan pecah minyak nanti kuah tu akan jadi sedikit pekat.







Dah siap boleh la dihidangkan.Makan dengan nasi memang bertambah-tambah la.Korang boleh try gantikan cili api tu dengan cili kering yang dikisar kalau tak mau rasa yang terlalu pedas. 
Tapi namanya kena tukar Daging Masak Lemak Kerisik je la sebab tak de cili api. Tapi nak tambah kedua2 nya sekali pun boleh kalau nak kuah tu macam merah2 sikit . Masak lemak cili api

Kalau tak nak letak ubi kentang pun tak pe..Boleh juga letak tomato atau terung..Selamat mencuba..


Catat Ulasan

0 Ulasan