REVIEW DAN SINOPSIS : ROMANTIC DOCTOR , TEACHER KIM 2 - (DOCTOR ROMANTIC 2)

REVIEW DAN SINOPSIS : ROMANTIC DOCTOR , TEACHER KIM 2 - (DOCTOR ROMANTIC 2) | Tajuk: Romantic Doctor, Teacher Kim 2 ( Dr. Romantic 2)

Episod pertama: 6 Januari 2020

Bahasa: Bahasa Korea

Bilangan episod: 16

Genre: Medical drama, Melodrama, Filem romantik

Director: Yu In Sik

Writer: Kang Eun Kyung

Barisan pelakon:

Ahn Hyo‑seop, Lee Sung‑kyung,Kim Min-jae,Shin Dong‑wook, Han Suk Kyu, Yoon Bo Ra, Park Hyo Jo, Im Won He.



Musim pertama Romantic Doctor, Teacher Kim dulu saya tak sempat tengok pun. Jadi review Kdrama Romantic Doctor musim ke 2 ni tak de perbandingan dengan musim pertama dulu. Saya pun tak tahu musim pertama kdrama ni  sangat best atau tidak.

Kdrama Romantic Doctor, Teacher Kim 2 atau pun nama lain judul Kdrama ni ialah Doctor Romantic 2 dah sampai episod 10 pada 4 february 2020.

Sinopsis Romantic Doctor

Drama ni mengisahkan seorang doktor , Boo Yong Joo atau dikenali sebagai Master Kim. Dia ni doktor yang kurang suka bersosial dengan doktor2 lain kecuali dengan pasukan dia sendiri di Hospital Doldam. Itu pun cuma hal berkaitan kerja dan tak melibatkan langsung hal2 peribadi.

Dicawangan lain tak de doktor yang suka dengan Master Kim ni sebab dia jenis berterus terang. Dari doktor biasa sampai la ketua-ketua pengarah Hospital. Ramai tak suka dia.

Dia seorang pakar bedah yang hebat

Hospital Doldam ni adalah hospital yang terletak di kawasan pedalaman. Jauh dari bandar. Tapi hospital ni selalu terima kes-kes kecemasan melibatkan kemalangan dan pergaduhan.

Dengan kemasukan 3 orang lain doktor baru ke Hospital Doldam, ingatkan kekurangan pakar bedah dapatlah diatasi tapi sebaliknya berlaku bila 2 orang doktor ni banyak sangat masalah nya.

Cha Eun Jae seorang doktor tapi bila buat pembedahan dia , akan pening, loya, nak muntah dan pengsan. Sampai terpaksa di usung keluar dari OR. Dosebab kan Kejadian macam ni la dia di tukarkan ke Hospital Doldam.

Seo Woo Jin pula seorang doktor yang dibuang kerja sebab mulut jahat senior dia. Dia pun jenis degil,tapi sebenarnya dia ada masalah hutang . Master Kim nampak potensi dia dan pelawa dia bekerja di Hospital Doldam.

Dia terima untuk bekerja di Hospital Doldam tapi dia nak duit sebab nak bayar hutang2 dia.



Review Romantic Doctor

Sebenarnya dalam drama ni ada banyak kisah-kisah nya. setiap orang ada cerita mereka sendiri. Sebab tu ramai yang suka tonton drama ni.Setiap watak ada cerita mereka. Ditambah dengan pihak atasan hospital yang sibuk nak kaut keuntungan.

Contohnya macam Pengurus Jang yang terpaksa mengikut saja kata-kata siapa saja yang berada diatas. Bukan sebab dia pembelot, bukan sebab dia kaki kipas tapi sebab dia berjuang untuk hidup. Sebab dia tau dia cuma pekerja.

Lagi pulak, Pengarah Park yang baru dipindahkan ke Hospital Doldam cuba nak mengubah sistem dalam hospital hingga ramai staf tak bersetuju seolah-olah objektif lari dari asal semata2 sebab nak mudah, nak elak kesesakan pesakit dan sebagainya. Katanya untuk memudahkan staf tapi sebenarnya dia cuma nak tunjuk dia berkuasa di Hospital Doldam. Bukan Master Kim .

Saya paling suka watak Miss Oh yang bertanggungjawab dan tegas, Dia jugak sangat mengambil berat hal-hal berkaitan staf2 kat Hospital Doldam. Nampak dia macam diam je tapi sekali dia bercakap tak de siapa berani bantah.

Paling tak suka watak Doctor Yang. Apasal entah mulut dia jahat sangat. Sebab dia lah Seo Woo Jin di buang kerja. Nasib baik Master Kim ajak join Hospital Doldam. Tapi boleh pulak Doktor Yang pun di tukar kan ke Hospital Doldam sebab kena ikut pengarah Hospital yang baru.



Padahal Doctor Yang ni tak berkebolehan pun, buat kerja tak sempurna dan lebih suka menyakitkan hati lagi2 dia suka sindir2 Cha Eun Jae. Kesian Eun Jae hari2 mengadap mulut jahat Doctor Yang.

Yang bestnya tentang drama ni ialah ianya bukan semata-mata tentang perubatan tapi tentang bagaimana kita semua ni melalui hidup masing-masing. Setiap orang ada jalan susah payah tu. Tapi cara kita mengatasi masalah tu lah yang sebenarnya membuatkan kita lebih kuat.

Mungkin lepas ni saya akan tonton Doctor Romantic seison 1 jugak la. Drama ni sangat bagus untuk semua. Masih berbaki 6 episod lagi dan saya harap penamatnya nanti Doctor Yang insaf dan bertaubat. Hahhaha...


Catat Ulasan

0 Ulasan