MUDAH SAJA NAK BUAT JERUK CABAI ATAU CILI JERUK @ CHILI PICKLE - SEDAP DIMAKAN DENGAN MEE DAN CHAR KUE TIAW

MUDAH SAJA NAK BUAT JERUK CABAI ATAU CILI JERUK @ CHILI PICKLE - SEDAP DIMAKAN DENGAN MEE DAN CHAR KUE TIAW | Tiap kali  makan Char Kue Tiaw mesti nak letak cili jeruk. Kalau tak de cili jeruk atau jeruk cabai ni rasa tak lengkap pulak makan Char Kue Tiaw. Cili jeruk ni bukan sedap dimakan dengan Char Kue Tiaw je tapi kalau makan dengan bihun , mee goreng dan Mee segera pun sedap tau.

Kat rumah wajib ada cili jeruk ni sebagai penaik selera kalau nak makan mee segera di tengah malam. Tak payah nak potong2 cili tiap kali nak masak mee dan bihun. Cili jeruk ni jugak tahan lama. Lagi-lagi bila disimpan dalam peti sejuk. Boleh tahan dekat 2 bulan.



Cara saya buat cili jeruk senang saja. Saya juga letak hanya separuh balang saja cuka kedalam cili jeruk. mkananya kalau cili tu penuh 1 botol, cuka yang saya letak cuma separuh botol cili tu. Tak letak sampai penuh.

Masa awal-awal Perintah Kawalan Pergerakan, jiran saya ada bagi sebungkus cili. Jiran saya ni berniaga sayur jadi selalu la dia bagi cili. mungkin sebab bekalan sayur terlalu banyak dan semua peniaga tak boleh berniaga jadi dia bagi banyak sayur-sayur pada keluarga saya . Alhamdulillah.. Rezeki masa PKP. 

Semoga jiran saya dimurahkan rezeki walaupun tak dapat keluar berniaga

Bagi yang nak try buat cili jeruk disini saya sertakan cara-cara membuat cili jeruk yang kekal rangup dan boleh tahan lama.

Bahan-bahan:

1/2 kilo cili hijau

1 botol cuka makan

1 senduk gula

Balang kaca atau plastik



Cara-Caranya:

Bersihkan cili, buang tangkai dan toskan air. Nak cepat air kering lepas basuh cili tu letak atas kertas surat kabar. Lepas 1 jam, buang kertas surat khabar tu dan gantikan dengan tisu dapur 2,3 helai.

Pastikan balang kering da tak ada air.

Bila cili dah kering air, potong cili ikut citarasa korang. Ada jugak yang tak potong. Dia letak je cili sebiji2 dalam cuka tu tau. Sedap jugak .Cili kekal rangup dan segar.

Masuk kan cili ke dalam balang.

Dalam satu mangkuk masuk kan cuka dan gula.kacau sebati lepas tu tuang dalam balang cili tadi. Tuang separuh pun boleh, tuang sampai penuh pun tak de masalah.

Kalau tuang separuh je, korang tutup balang letak2 dan goncang2 kan sikit balang tu supaya cili bahagian atas terkena cuka.

Sekarang cili jeruk dah siap. Esok lusa dah boleh makan. Nak tahan lama simpan je dalam peti sejuk.

Selamat mencuba.


Catat Ulasan

0 Ulasan