DIMANAKAH KINI PELAKON-PELAKON HOME ALONE YANG POPULAR PADA TAHUN 1990

DIMANAKAH KINI PELAKON-PELAKON HOME ALONE YANG POPULAR PADA TAHUN 1990 |  Tidak ramai yang menjangkakan sebuah filem tentang seorang budak lelaki berusia 10 tahun yang brdepan dengan dua pencuri akan menjadi satu kejayaan besar dan pecah panggung. Tetapi ianya harus diakui pencapaian tersebut disebabkan pelakon-pelakon yang luar biasa.



Ditayangkan pada tahun 1990, Home Alone mengutip $285.8 juta di AS dan Kanada, dan $190.9 juta lagi di negara lain berbanding bajet yang dikeluarkan untuk menghasilkan filem ini sebanyak  $18 juta sekaligus menghasilkan keuntungan yang besar.

Filem klasik itu juga memperkenalkan pelakon kanak-kanak yang tidak dikenali ketika itu, Macaulay Culkin hingga menjadikan nya salah seorang bintang besar di dunia dan membantu menaik kan karier nya untuk mendapatkan banyak watak besar dalam berbagai filem.

Kejayaan filem itu membawa kepada sekuel lain yang dibintangi oleh Macaulay, dan empat lagi pelakon lain , walaupun kurang mendapat sambutan. Kini sudah lebih 30 tahun tentu ramai yang ingin mengetahui perkembangan terkini pelakon-pelakon filem tersebut. 

MACAULAY CULKIN

Selepas kejayaan Home Alone, Macaulay yang berusia 10 tahun ketika itu adalah salah seorang pelakon yang paling dicari penerbit filem. Dia  mendapat peranan besar dalam filem lain termasuk My Girl, The Good Son, The Pagemaster, Richie Rich, dan dia juga mendapat peluang bekerja sama dengan Michael Jackson.

Selepas mengikat tali pertunangan dengan Rachel Miner pada usia 18 tahun dan berpisah pada 2002, pelakon itu dilihat semakin kurangmendapat tawaran lakonan. Dia kemudian menjalinkan hubungan cinta dengan Mila Kunis selama lapan tahun dan hubungan mereka tersebut dirahsiakan sepanjang tempoh tersebut.

Macaulay kembali menjadi tumpuan pada 2017 apabila dia mula bercinta dengan pelakon Disney Brenda Song .Pasangan itu mendapat seorang anak lelaki pada April 2021


Kini beliau berusia 41 tahun dan terbaru dia memegang salah satu watak dalam musim terbaru Kisah Seram Amerika.

CATHERINE O'HARA

Catherine O'Hara sudah menjadi wajah yang terkenal sebelum Home Alone, tetapi dia muncul dalam banyak filem tidak lama kemudian

10

Catherine O'Hara sudah dikenali ramai sebelum Home Alone, tetapi dia muncul dalam banyak filem lain tidak lama kemudian.

Pelakon berpengalaman itu bukanlah seorang yang tidak dikenali sebelum muncul dalam Home Alone kerana dia  memegang watak dalam pelbagai filem termasuk filem klasik Michael Keaton yang diterajui Beetlejuice.

Walau bagaimanapun, banyak lagi tawaran lakonan muncul tidak lama kemudian termasuk dalam Wyatt Earp, Best in Show, Orange County dan A Mighty Wind.

Catherine kemudiannya memegang watak sebagai Moira Rose dalam siri terkenal Schitt's Creek dan  memenangi anugerah pelakon terbaik. 

Berusia 67 tahun dan berkahwin dengan Bo Welch sejak 1992 dan mereka mempunyai dua orang anak.

JOE PESCI

Walaupun Joe Pesci terkenal dengan peranan ikoniknya yang ganas, persembahannya dalam filem keluarga masih berada di antara kegemaran peminat.

10

Walaupun Joe Pesci terkenal dengan peranan ikoniknya yang ganas, penampilan nya dalam filem bergenre keluarga masih diminati peminat.


Mencuba nasib sebagai pelakon comedy yang memegang watak sebagai Harry dalam Home Alone mengejutkan ramai orang kerana dua bulan sebelum itu dia melakonkan watak Tommy DeVito yang kejam dalam Goodfellas dan memenangi anugerah Oscar.


Bintang ini menyepi seketika sebelum membuat kemunculan semula dan tercalon untuk anugerah Ocar. Joe, 78, mempunyai seorang anak dengan bekas isterinya Claudia Haro.

DANIEL STERN

Daniel Stern melakonkan salah seorang pencuri yang terkial-kial dalam filem itu

10

Daniel Stern melakonkan salah seorang pencuri dalam filem ini.

Daniel mempunyai pengalaman Hollywood yang agak panjang, termasuk menjadi narator siri The Wonder Years sehingga 1993.

Selepas Home Alone, dia melakon kan banyak watak filem dan drama seperti Hey Arnold! Family Guy, Workaholics dan Angie Tribeca.

Baru-baru ini dia mendpat watak tetap dalam komik Saturday Night Live siri Shrill karya Aidy Bryant .

Daniel, 64, mempunyai tiga orang anak dengan isteri Laure Mattos.

KIERAN CULKIN

Macaulay terpaksa bekerja bersama adik lelakinya Kieran dalam filem itu, bagaimanapun, adiknya juga telah melihat banyak kejayaan

10

Macaulay  membintangi Home Alone  bersama adik lelakinya Kieran dalam filem itu. Bagaimanapun, adiknya juga telah meraih banyak kejayaan selepas kemunculan dalam filem tersebut.


Elepa memegang watak pertama dalam dalam Home Alone, dia  terus berlakon dan muncul dalam filem terkenal lain termasuk Father of the Bride dan sekuelnya, She's All That, The Cider House Rules, dan Iggy Goes Down.

Kieran kini menyertaisiri popular HBO Succession, yang telah memberikannya pelbagai pencalonan anugerah.

Pelakon berusia  39 ini  juga pernah menjadi hos untuk rancangan bual bicara Saturday Night Live baru-baru ini.

JOHN HEARD

John Heard dengan sedih meninggal dunia pada 2017

10

John Heard meninggal dunia pada tahun 2017.

John mempunyai banyak pengalaman dalam lakonan filem sebelum memegang watak dalam Home Alone pada tahun 1990 malah selepas Home Alone beliau masih membintangi filem dan drama. 

Dia muncul dalam pelbagai filem termasuk The Pelican Brief, Snake Eyes, Pollock, dan juga The Sopranos.

Malangnya, John meninggal dunia pada 2017 pada usia 71 tahun selepas mengalami serangan jantung. Dia meninggalkan tiga orang anak.

DEVIN RATRAY

Devin Ratray terkenal kerana bermain Buzz di Home Alone

10

Devin Ratray terkenal kerana memegang watak  Buzz dalam Home Alone Selepas watak Buzz dalam  Home Alone, Devin terus mendapat banyak tawaran lakonan dalam banyak lagi filem seperti The Prince and Me dan Hustlers.


Dia juga memegang peranan yang sama dalam Home Sweet Home Alone 2021.

JOHN CANDY

Pelakon lagenda itu meninggal dunia pada tahun 1994

10

Pelakon lagenda ini meninggal dunia pada tahun 1994

Pelakon komedi ikonik itu sudah pun dikenali ramai sebelum Home Alone.  Dengan penampilanya dalam berbagai filem antaranya Little Shop of Horrors, Spaceballs and Planes, Trains & Automobiles.

John muncul dalam filem terkenal lain selepas filem klasik 1990, namun peranan terakhirnya ialah dalam Canadian Bacon apabila dia meninggal dunia akibat serangan jantung pada tahun 1994. Dia berusia 43 tahun ketika itu.

Dia meninggalkan dua orang anak hasil perkongsian hidup dengan isterinya Rosemary Margaret Hobor.


Catat Ulasan

0 Ulasan