KANAK-KANAK USIA 6 TAHUN DATANG HAID. KETAHUI APA ITU PRECOCIOUS PUBERTY

KANAK-KANAK USIA 6 TAHUN DATANG HAID. KETAHUI APA ITU PRECOCIOUS PUBERTY |  Datang haid di usia 6 tahun memang sesuatu yang sangat pelik.. Biasanya orang perempuan ni datang haid dalam lingkungan umur 11-14 tahun.. kan?? Tapi di China pernah berlaku dimana seorang kanak-kanak datang haid pada usia 6 tahun.

precocious puberty



Si ibu juga menyedari payudara kanak-kanak ini juga semakin membesar dan apa yang mengejut kan ketika dia mencuci pakaian anak nya dia ternampak tompokan darah yang banyak..



Terkejut dan risau dengan apa yang dilihat dia kemudian nya membawa kanak-kanak ini untuk pemeriksaan kesihatan. Namun dia terkejut kerana diberitahu anak nya sudah mengalami haid awal akibat pengambilan  gizi yang berlebihan.



Ibu kanak-kanak ini mengakui dia kerap memberikan anak perempuan nya makan sup sarang burung , madu dan suplement yang mengandungi kepak ayam dengan bertujuan untuk menjaga kesihatan anak nya. Dia tidak menyedari tindakan nya yang dianggap berlebib-lebihan membuatkan sistem hormon anak nya lebih cepat
berkembang sebelum masanya.



Adakah normal kanak-kanak berusia 6 tahun datang haid?



Tidak. Bagi  kanak-kanak tumbuh payudara dan bulu badan pada usia enam tahun, ianya agak tidak normal. Apalagi didatangi haid pada usia enam tahun adalah sangat luar biasa. Kedua-dua fenomena ini dipanggil “precocious puberty" dan mungkin memerlukan campur tangan perubatan.



“Precocious puberty" adalah keadaan dimana seorag kanak-kanak melalui fasa akhil baligh sebelum masanya. Apabila keadaan ini berlaku kanak-kanak tersebut akan diperiksa oleh pakar pediatrik untuk memastikan bahawa pendarahan faraj sebenarnya adalah haid dan tidak berkaitan dengan trauma - mungkin akibat penderaan seksual. Sekiranya terdapat ciri-ciri lain akil baligh pramatang, dan dia sebenarnya sedang haid, kanak-kanak itu harus dirujuk kepada ahli endokrinologi pediatrik.


precocious puberty




Pakar endokrinologi akan melakukan beberapa ujian, dan berkemungkinan mengesyorkan suntikan yang akan melambatkan haid dan tanda-tanda akil baligh yang lain selama beberapa tahun.



Salah satu sebab mengapa diberikan suntikan  melambatkan akil baligh ialah, pertumbuhan ketinggian biasanya perlahan dengan ketara atau berhenti dalam beberapa tahun akil baligh, dan kanak-kanak yang sudah agak pendek untuk umurnya mungkin tidak akan tumbuh tinggi seperti orang lain. 


Ianya akan menyukarkan kanak-kanak ini untuk melakukan tugas dan aktiviti sebagai orang dewasa dan melalui kehidupan biasa seperti mengambil barang dari kabinet dapur yang tinggi, duduk dengan selesa di kerusi pejabat, memandu kereta dan sebagainya. Rawatan perubatan akan membolehkan kanak-kanak itu berpeluang untuk mendapatkan ketinggian yang sempurna

precocious puberty




Lebih penting lagi, purata umur enam tahun tidak mungkin dapat menangani implikasi fizikal, emosi dan sosial akil baligh sebelum matang. Dia akan pergi ke sekolah dengan pad atau tampon, dan perlu ingat untuk menukarnya dengan kerap — pada usia ketika ramai kanak-kanak enam tahun  yang sekali sekala masih mengalami masalah tidak dapat mengawal pundi kencing. 


Dia juga mungkin perlu mula memakai coli, dan akan tumbuh jerawat. Dia akan mengalami perubahan mood hormon yang  remaja sendiri mengalami masalah untuk menguruskannya. Dia mungkin menghadapi soalan dan usikan tentang perkembangan payudaranya, dan juga gangguan oleh lelaki yang lebih tua.

Catat Ulasan

0 Ulasan