INI SEBAB MENGAPA MADU BUKAN MAKANAN UNTUK BAYI DI BAWAH USIA 1 TAHUN.

INI SEBAB MENGAPA MADU BUKAN MAKANAN UNTUK BAYI DI BAWAH USIA 1 TAHUN. Sewaktu saya mendapat anak pertama, saya ada terbaca satu posting di sosial media yang mengatakan madu tidak boleh diberikan kepada bayi yang berumur 1 tahun ke bawah. Awalnya saya tak percaya kerana tak mungkin makanan yang dikatakan sihat dan penuh khasiat itu merbahaya untuk seorang bayi.

INI SEBAB MENGAPA MADU BUKAN MAKANAN UNTUK BAYI DI BAWAH USIA 1 TAHUN.




Saya mula mencari dan membaca banyak maklumat tentang madu sebagai makanan bayi dan ternyata ianya benar. Madu tidak Boleh Diberikan Kepada Bayi. Madu bukan makanan untuk bayi. Nak tahu kenapa? 



Madu boleh mengandungi spora bakteria yang dikenali sebagai clostridium botulinum. Spora ini boleh menyebabkan botulisme bayi pada kanak-kanak di bawah 12 bulan dimana sistem pencernaan dan imunnya masih berkembang - 
 Lauren Torrisi-Gorra, MS, RD, jurulatih Sarah Wragge Wellness dan pakar pemakanan berdaftar yang berpangkalan di New Jersey



Botulisme bayi adalah berbahaya dan memerlukan rawatan perubatan. Gejala yang dialami ialah sembelit, sukar untuk menghadam makanan, bunyi tangisan yang lemah dan tidak bermaya, dan kurang  ekspresi wajah. Jika anda rasa anak anda mungkin sedang mengalami gejala seperti ini, adalah penting untuk menghubungi pakar pediatrik anda.


Apa yang terbaik adalah mengelak kan  pemberian madu kepada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun, walaupun dalam makanan yang dibakar atau dicampurkan dengan bahan lain. Apabila kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun, mereka mungkin mendapat pendedahan persekitaran yang mencukupi kepada bakteria sehingga mereka tidak lagi berisiko tinggi untuk sakit akibat madu.

INI SEBAB MENGAPA MADU BUKAN MAKANAN UNTUK BAYI DI BAWAH USIA 1 TAHUN.



Walaupun begitu, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit masih mengesyorkan agar menghadkan pengambilan semua gula tambahan seperti madu (dan pemanis tiruan) sehingga anak berumur lebih dari 2 tahun, bukan kerana botulisme bayi tetapi kerana kesihatan yang baik. Perhatikan gula tambahan yang tersembunyi dalam makanan biasa seperti biskut bayi dan sos pasta.



Jadi apakah pilihan yang kita ada untuk menambahkan rasa manis pada makanan anak kita ketika mereka sudah berumur 6 bulan sehingga 2 tahun?



Antara makanan yang boleh diberikan adalah jus epal tanpa gula, buah prun ataupun kurma dan kismis yang tidak dicampur dengan gula pasir . Ini bukan sahaja memberikan rasa manis tanpa gula tambahan, ia juga mengandungi serat dan mineral yang sangat baik untuk bayi berusia 6 bulan ke atas.



Sebaik sahaja anak-anak boleh mengambil madu dengan selamat, saya cadangkan anda memberi madu manuka sebagai pemanis dalam makanan anak.

 

Madu Manuka ini adalah sejenis madu yang berasal dari New Zealand. Manuka (Leptospermum scorparium) adalah pokok yang berasal dari New Zealand dan Tenggara Australia. Pokok ini mengeluarkan bunga berwarna putih, merah dan merah jambu. Madu Manuka dihasilkan daripada pendebungaan oleh lebah terhadap bunga pokok ini. Ia juga antimikrob dan telah dikaji untuk keupayaannya untuk menenangkan batuk dan melegakan ketidakselesaan penghadaman.



Anda boleh mendapatkan madu manuka di farmasi dan ada juga dijual diatas talian. Periksa kandungan pada botol madu. Lebih tinggi nombor UMF , lebih banyak sifat methylglyoxal atau antibakteria yang terkandung dalam madu. Gred 10+ dan lebih tinggi mempunyai faedah yang paling banyak.



Tetapi di sebalik manfaat antioksidan antibakteria, adalah penting untuk diingat bahawa madu masih mengandungi gula. Satu sudu madu mengandungi 17.3 gram gula , iaitu hampir 70 peratus daripada had gula harian American Academy of Pediatrics sebanyak 25 gram gula setiap hari.

Catat Ulasan

0 Ulasan