APA ITU FESTIVEL BON ODORI - MENGAPA UMAT ISLAM TIDAK BOLEH MENYAMBUT BON ODORI

APA ITU FESTIVEL BON ODORI - MENGAPA UMAT ISLAM TIDAK BOLEH MENYAMBUT BON ODORI | Di Jepun, terdapat satu tempoh masa, serta peristiwa-peristiwa tertentu, di mana orang-orang jepun  berdoa agar roh saudara mara dan nenek moyang mereka yang telah meninggal dunia dapat memperolehi Kebuddhaan tanpa penderitaan. 





Terdapat banyak pesta yang diadakan sekitar 15hb bulan ke-7 dalam kalendar lunar lama, diadakan pada umumnya sepadan dengan tempoh empat hari antara 13 dan 16 Ogos. 

Sebahagian wilayah Kantō menganggap Obon bermula dari 13 hingga 16 Julai, dan di Hamamatsu Obon diadakan pada bulan Julai atau Ogos bergantung pada kawasan itu.


Festival  Bon Odori


"Bon-Odori," seperti namanya, merujuk kepada tarian (odori) yang diadakan semasa Obon. Salah satu kesenian rakyat yang digemari oleh orang Jepun, terdapat pelbagai penjelasan mengenai tarian ini, tetapi tarian ini dipersembahkan di seluruh Jepun untuk menerima roh dan menghantar mereka pergi semula. 


Pada masa kini, aspek keagamaan acara itu kebanyakannya telah hilang, dan tarian itu diadakan sebagai acara untuk memeriahkan perayaan musim panas dan sebagainya.

Terdapat banyak kes di mana pergerakan tarian yang diturunkan sejak dahulu lagi dibuat untuk menyelaraskan dengan lirik yang menggambarkan tindakan seperti "menuai padi" atau "mencedok lumpur." Ini memberikan tarian itu kualiti unik yang mudah diingati, bermakna sesiapa sahaja boleh menyertainya dengan mudah. 




Terserai pada peserta untuk memakai pakaian apa sahaja, tetapi memandangkan koreografi berasaskan yukata, orang ramai boleh dilihat memakainya sambil menari.

Sama seperti zaman dahulu, Bon-Odori memberi penekanan  pada irama dan pergerakan yang rancak dan menghidupkan malam musim panas.

Hukum meraikan meraikan Bon Odori


Bagi umat islam , menyertai dan menyambut pesta Bon Odori hukumnya adalah haram kerana ianya adalah sambutan keagamaan bagi penganut Budha.

Sejak 1977 Pesta Bon Odori disambut di Malaysia, namun ianya tidak menjadikan pesta ini perlu diraikan oleh umat islam mamandangkan negara kita mempunyai berbagai bangsa dan agama. Umat islam perlu bijak dan berhati-hati untuk terlibat dalam sebarang aktiviti budaya bangsa dan agama lain kerana dikuatiri akan membawa kepada perkara syirik.


Catat Ulasan

0 Ulasan