TIPS MENGELAK DARI TERKENA SANTAU ANGIN

TIPS MENGELAK DARI TERKENA SANTAU ANGIN | Assalamualaikum... Setiap2 tahun bila sampai jer bulan Disember mesti aku teringatkan cerita seorang kenalan pada aku tentang musim pengamal2 santau melepaskan santau mereka.






" Di kawasan tempat aku tinggal ni di fahamkan memang ramai jugak la pengamal2 santau. Menurut orang tua-tua ,pengamal2 santau ni pulak kalau santau yang mereka ada tak di lepaskan nanti ilmu tu akan balik semula pada mereka "



Jadi kalau sampai jer musim2 hujung tahun ni memang ada yang akan kurangkan makan kat kedai yang biasanya pernah terjadi kes santau angin ni..Bukan apa..takut jugak la. Lagipun ramai dah yang terkena..Apapun semua tu ketentuan takdir Allah juga la kan.

Kalau elak macam mana pun nak kena tu kena juga.. Sebab santau ada macam2 jenis. Apa yang aku tahu, Sebenarnya santau ni bukan nya dari taukey restoran atau kedai makan tu yg buat tapi pengamal santau yang akan datang kat situ untuk mencari mangsa2nya secara rambang.. Kalau nak kena nasib la kat sapa2 pun. 




Jadi untuk kawan2 yg memang tak masak kat rumah dan selalu makan kat luar tu, ni ada beberapa tips yg pernah ustaz aku bagi untuk mengelakkan santau angin ataupun santau makan.

1- makan di kedai yg berbumbung,kalau boleh duduk dekat2 dengan tiang kalau dalam kedai tu ada tiang.

2- jangan makan di luar yg ramai orang,sebab ini memudahkan santau dilepaskan secara rambang.

3-jangan duduk di bucu meja.

4- order air minuman yang jernih supaya boleh nampak,contoh mcm air sirap.

5-sebelum makan jangan lupa baca doa dan selawat banyak sebab banyak ada benda tak elok insyaAllah kita akan di beri petunjuk.

Dan yang paling penting sekali mulut jgn CELUPAR..

/>

Post a Comment

0 Comments