REVIEW DAN SINOPSIS: SISU 2023

REVIEW DAN SINOPSIS: SISU 2023 | Baru-baru ni sempat menonton filem Sisu . Filem ni genre aksi lakonan Jorma Tommila dan mendapat banyak respon positif dari penonton sejak ditayangkan pada 28 April lalu. Tapi kalau di Finland filem ni dah ditayangkan sejak January lalu.

sisu 2023


Apa yang aku boleh katakan tentang filem ni ialah ianya tak masuk akal tapi menghiburkan. Korang kena baca lah aku punya review tentang filem ni dulu. 

Review Sisu 

Masa aku tonton filem ni apa yang terdetik dalam hati aku ialah "macam file tamil da.." . Liat sungguh hero nya nak mati. Tapi itu lah hiburan nya. Walau kau di bom sekalipun kau tak mati. Betapa hebatnya kau.

Pertarungan tu berlaku didarat, air dan udara sekalipun kau masih tak mati. Begitulah betapa tak masuk akalnya filem ni. Agaknya sebab tu dia jadikan watak ini sebagai pesara tentera komando. Kalau wataknya ialah seorang pesara guru lagi la nampak tak masuk akal macam mana dia boleh survive dalam setiap pertarungan.

Sisu 2023


Satu lagi yang menarik tentang filem ini ialah babak-babak ngeri. Kepala meletup, pisau tembus kepala, korek peluru kat perut dan macam-macam lagi la. Semuanya jelas depan mata. Bagi peminat-peminat aksi sebegini korang mungkin suka lah. Tapi jujur saya kata saya seram tengok. 

Diaolog filem ni memang tak banyak. Tak sembang la orang kata. Banyak aksi saja. Suara hero tu hujung-hujung filem baru kita boleh dengar. Awal-awal tu memang suasana tenang dan damai saja la. 

Bila masuk babak dia jumpa tentera tengah jalan tu baru la ada dialog dari tentera-tentera jahat tu. Apa pun filem ni memang cukup menarik. 

Sisu 2023


Babak yang paling aku suka adalah masa sorang-sorang askar jatuh dari truk lepas tu kena lenyek dengan kereta kebal tu. Asar yang naik motor kat belakang boleh tanya pulak sama ada tu tentera mereka ke idak. Kelakar yang tu walaupun babak gila ngeri.

BACA: REVIEW DAN SINOPSIS : BO-RA DEBORAH. TRUE TO LOVE

Sinopsis Sisu

Filem ni tentang seorang lelaki bekas tentera Komando Finland bernama Aatami. Dia tinggal terpencil jauh dari orang ramai dan seharian dia hanya bekerja mencari emas.

Satu hari ketika dia sedang menggali dia menjumpai emas tulen yang sangat banyak. Jadi dia pun memutuskan untuk keluar membawa emas tersebut untuk dijual.

sisu 2023



Berbagai persiapan dilakukan dan bersama seekor kuda dan anjing miliknya dia memulakan perjalanan nya. Dalam perjalanan dia terserempak dengan sekumpulan  tentera.


Dia tidak menghirau kan tentera-tentera tersebut dan meneruskan perjalanan nya walaupun dia sedar tentera-tentera itu memerhatikan nya. Jauh meninggalkan kumpulan tentera tersebut dia melihat beberapa mayat di gantung dan dia sedar tentera-tentera tersebut sangat jahat.

Dia kemudian nya terserempak dengan kumpulan tentera yang kedua. Kali ini kumplan tersebut cuba mengganggu nya hingga kan dia terpaksa membunuh mereka semua.

Mendengar bunyi tembakan membuatkan kumpulan tentera pertama berpatah balik dan mendapati rakan-rakan mereka semua sudah mati. 

Ketua tentera tersebut memutuskan untuk memburu Aatami dan merampas emas yang dibawa.

 

Catat Ulasan

0 Ulasan