6 HARI TERPERANGKAP DALAM KONTENA, BUDAK LELAKI WARGA BANGLADESH DITEMUI LEMAH.

6 JAM TERPERANGKAP DALAM KONTENA, BUDAK LELAKI WARGA BANGLADESH DITEMUI LEMAH. | Malaysia pun dah ada cerita-serita pelik. Jarang-jarang berlaku. Media sosial digemparkan dengan berita penemuan seorang kanak-kanak lelaki warga bangladesh yang dikatakan terperangkap di dalam kontena selama 6 hari sebelum di temui.

BANGLADESH BOY IN CONTAINER

Nasib baik tak kehilangan nyawa dan bertambah bernasib baik dia sampai ke Malaysia. Boleh juga disoal siasat oleh rakan senegaranya. 

Kejadian dikatakan berlaku di sebuah kontena perkapalan di kawasan Westport di Klang.


Budak lelaki itu juga kelihatan lemah dan keletihan selepas 6 hari terperangkap di dalam kontena dari Bangladesh sejak 12 januari lalu.


Menurut Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Cha Hoong Fong, pihaknya menerima aduan daripada seorang lelaki tempatan berusia 43 tahun berhubung perkara itu kira-kira jam 1:53 tengah hari Rabu lalu.

BACA:BUDAK LELAKI USIA 10 TAHUN TERPERANGKAP DALAM LUBANG KONKRIT

Pengadu yang bekerja dalam operasi perkapalan memaklumkan penemuan seorang budak lelaki semasa menguruskan kemasukan kapal ke Westport dan semasa pemeriksaan kontena perkapalan yang kosong.

“Menurut pengadu, kira-kira jam 9 malam Selasa, dia menemui seorang budak lelaki dipercayai warga asing dalam keadaan lemah di dalam kontena penghantaran.”

“Semakan dan pemeriksaan mangsa mendapati tiada dokumen pengenalan diri pada mangsa. Laporan polis dibuat bagi memudahkan siasatan lanjut,” jelasnya.


BANGLADESH BOY TRAP IN CONTAINER


Cha berkata, siasatan lanjut yang dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah IPD Klang Selatan mendapati kapal MV Integra itu berlepas dari Chittagong di Bangladesh pada 12 Januari lalu, bermakna budak itu terperangkap dalam kontena selama 6 hari ketika kapal itu tiba di Westport pada 17 Januari.



“Mangsa dipercayai telah memasuki kontena secara tidak sah ketika kapal itu berlabuh di Chittagong, Bangladesh.”

“Mangsa menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang dan berada dalam keadaan stabil,” katanya.

BIDAK BANGLADESH DALAM KONTENA


Cha menambah, kanak-kanak itu berkata ketika bermain dengan rakan-rakan di Chittagong, Bangladesh, dia masuk ke dalam bekas itu dan entah bagaimana dikunci di dalam dan terperangkap. 

“Siasatan mendapati tiada unsur kecurangan berlaku dalam kejadian itu ,” katanya.

Semoga budak lelaki tersebut kembali pulih dan proses penghantaran pulang ke rumahnya akan disegerakan.

Catat Ulasan

0 Ulasan