5 CARA MENAJAM KAN MINDA DAN MENGELAK MASALAH CEPAT LUPA

5 CARA MENAJAM KAN MINDA DAN MENGELAK MASALAH CEPAT LUPA | Otak adalah bahagian terpenting dalam tubuh manusia. Organ ini mengawal minda, ingatan, pertuturan, dan beberapa organ lain dalam badan.




Untuk memastikan otak berfungsi secara optimum, otak memerlukan rizab sebanyak 20 peratus tenaga. Kekurangan nutrien penting dalam badan boleh menyebabkan otak menjadi tumpul dan keupayaan kognitif menurun.


Mengubah gaya hidup seharian dan menjalani gaya hidup yang betul yang anda buat boleh menjadi cara yang betul mampu meningkatkan keupayaan kognitif berkaitan otak.



Gaya hidup kurang bersenam, minum berlebihan dan mengelakkan kehidupan sosial boleh menjadi perkara yang mengurangkan fungsi otak. Seperti yang dilaporkan oleh The Health, berikut ialah beberapa cara untuk meningkatkan fungsi otak dan mencegah kemerosotan kognitif.



Tingkatkan Aktiviti Mental


Pakar mengatakan bahawa aktiviti mental yang berterusan dapat memastikan otak sentiasa dlam keadaan bersedia. Untuk otak anda berfungsi dengan cekap, anda boleh mempelajari kemahiran baharu, mencari hobi baharu atau mempelajari bahasa baharu.

Tidur lena di waktu malam

Kurang tidur boleh menyebabkan penurunan fungsi kognitif dan menyebabkan kehilangan tumpuan, kealpaan dan ketidakupayaan pembelajaran. Tidur lena selama enam hingga lapan jam setiap malam boleh membantu menyegarkan otak dan badan.

BACAKERAP RASA GATAL DI DALAM TELINGA. INI MUNGKIN PUNCA NYA


Menjaga Kesihatan Jantung


Kesihatan jantung adalah penting untuk mengekalkan fungsi otak. Masalah jantung seperti hipertensi boleh mengurangkan aliran darah ke otak dan menyebabkan anda cepat tua. Keadaan kronik seperti tekanan darah tinggi dan diabetes boleh meningkatkan risiko demensia.




Meditasi

Meditasi boleh membantu mengurangkan tekanan dan menangani masalah yang berkaitan dengannya. Ini boleh meningkatkan fungsi otak yang berkaitan dengan persepsi, ingatan, dan perhatian.


Pengambilan Makanan dan Senaman Yang Betul

Makan makanan yang sihat boleh meningkatkan daya ingatan, tumpuan dan fokus anda. Selain makanan yang sihat, anda juga harus bersenam untuk mengekalkan kesihatan dan meningkatkan fungsi otak.

Kesemua cara ini boleh membuatkan anda sentiasa aktif dan cergas dalam berfikir mahupun dalam aktiviti harian anda. Ini boleh menajamkan minda dan mengelak kan anda dari cepat lupa.

Catat Ulasan

0 Ulasan