JANGAN MAKAN 3 JENIS MAKANAN INI JIKA DISERANG MIGRAIN

JANGAN MAKAN 3 JENIS MAKANAN INI JIKA DISERANG MIGRAIN | Sejak saya kawal makan , saya memang dah lama tak diserang migrain. Dulu kalau terbau asap rokok je terus rasa nak pengsan. Tak boleh angkat kepala. Sampai kena vertigo la disebabkan migrain ni. 





Tapi sejak buat diet atkins terus hilang migrain tu. Memang sekarang saya ni buat atkins on off je. Bila rasa macam malas dan badan rasa berat je mula la buat atkins seminggu..lepas tu stop kejap, dan buat semula lepas seminggu. Tapi migrain hilang terus. Alhamdulillah..



Salah satu kebaikan atkins ni ialah ianya boleh menghilangkan migrain.alaupun permulaan diet kita akan mengalami sakit kepala tapi ianyakan berakhir dalam masa beberapa hari. Namun untuk kesan jangka masa yang panjang, migrain tak akan muncul lagi..

Nak tahu kenapa??sebab gaya hidup dan gaya makan kita berubah. Selain dari gaya hidup yang stress dan sibuk, migrain ni puncanya dari makanan juga. Nak tahu apa makanan yang kita boleh elak kan supaya tak diserang migrain??

3 Jenis Makanan Yang Perlu Di Elak kan Jika Di Serang Migrain




1-Salah satu makanan yang boleh menyebabkan migrain ialah makanan yang berasaskan tepung gandum seperti kek, biskut , pastry dan sebagainya. Paling perlu dielak kan bila makanan jenis ini dimasak dengan cara di bakar.




2-Makanan yang siap diproses seperti sosej, nuget,kentang goreng dan mee segera kadang2 diletak kan bahan sampingan lain seperti pengawet dan sodium nitrat .Sodium nitrat boleh menyebabkan pembengkakan pada saraf. 




Ini lah punca utama kenapa kita kerap diserang migrain.Ini jenis makanan yang saya dah lama tak sentuh dan kesan nya saya sekarang bebas dari migrain.kalau teringin nak makan nuget saya buat sendiri je.



3-Baru-baru ni saya terbaca yang MSG tidak merbahaya untuk di makan. Sekian lama pemikiran kita menidak kan kebaikan yang ada (sebenarnya tak ada) pada MSG tapi sekarang ada pulak pihak2 tak bertanggungjawab nak melariskan produk mereka mungkin, terpaksa guna cara kotor ni.

Walau apa sekali pun elak kan mengambil MSG dalam makanan korang.MSG bukan saja boleh menyebabkan migrain malah ianya juga punca berat badan kita naik mendadak.


Untuk mereka yang kerap mengalami migrain sudah masa nya untuk mengubah tabiat makan.Saya pernah jumpa sorang wanita ni dia badan gemuk, kerap sakit kepala.Dia rasa dia ada penyakit serius bila kepala dia kerap sakit sampai tahap tak boleh nak tidur..rasa nak menjerit.Padahal yang sebenarnya dia mengalami migrain disebabkan tabiat makan yang tidak sihat.

Catat Ulasan

0 Ulasan