9 BAHAYA MAKAN KUNYIT DALAM MAKANAN DAN MINUMAN SECARA BERLEBIHAN




9 BAHAYA MAKAN KUNYIT DALAM MAKANAN DAN MINUMAN SECARA BERLEBIHAN | Sekarang ramai yang suka mengamalkan pengambilan jamu tradisional walaupun banyak vitamin untuk kesihatan di jual di pasaran namun jamu tradisional masih menjadi amalan . Antara yang paling diperkatakan masa kini ialah jamu kunyit.Ada yang menjadikan nya amalan wajib setiap hari .Sedangkan sepatutnya jamu kunyit hanya diamalkan 2-3 kali seminggu kerana jika diambil berlebihan terdapat kesan buruk pada kesihatan terutamanya wanita.

Berdasarkan pembacaan saya , saya senaraikan beberapa keburukan dan bahaya pengambilan kunyit atau jamu kunyit secara berlebihan.




1) Risiko untuk ibu mengandung
Untuk wanita yang hamil dan yang sedang menyusukan bayi elak kan mengambil kunyit secara berlebihan kerana kunyit boleh mengurangkan susu ibu.Ianya juga boleh menyebabkan pendarahan pada ibu mengandung.Dikalangan orang-orang tua ramai mengatakan ibu hamil yang mengambil kunyit berlebihan akan membuatkan hilangnya selera makan dan bayi yang lahir mudah mendapat penyakit seperti asma . Jika wanita tersebut kerap merasa mual dan pening , pengambilan kunyit akan memburuk kan lagi keadaan.



2- Gastrik
Bagi pengidap gastrik mengambil kunyit setiap hari akan membuatkan anda sakit perut, cirit birit dan mudah merasa mual.Ini kerana asid gastrik yang bertambah terbentuk apabila anda mengambil kunyit berlebihan.

3- Monopose
Untuk wanita yang sudah berkahwin jika anda mengambil kunyit dalam makanan dan minuman setiap hari anda mungkin berdepan masalah cepat monopos dan bahagian intim anda cepat kering ketika melakukan hubungan intim dengan pasangan.Ini sudah tentu menjejaskan hubungan anda suami isteri.



4- Kimoterapi
Ada antara mereka yang mempunyai penyakit kronik perlu melakukan kimoterapi. Jadi bagi anda yang akan melakukan kemoterapi sebaiknya elak kan makanan dan minuman yang mengandung kunyit, agar efek dari kemoterapi anda tidak berkurangan.



5-Alergi
Setiap kali anda makan makanan tertentu badan anda menjadi gatal, berbintik merah, bengkak dan sebagainya.??Berhenti mengambil kunyit dalam makanan dan minuman dan segera dapatkan nasihat doktor.

6-Gangguan pada ubat-ubatan
Jika anda sdang mendapatkan rawatan doktor dan mengambil ubat-ubatan dihospital dan klinik elak kan minum jamu kunyit kerana ianya akan mengganggu proses penyerapan ubatan moden jika diambil pada masa yang sama.

7-Gangguan pada rahim
Sudah lama berkahwin tapi masih belum ada tanda-tanda anda bakal menimang cahaya mata?Mulai hari ni hentikan pengambilan kunyit dalam minuman dan makanan dan mulakan gayat hidup sihat.


8-Anemia
Terlalu kerap mengambil keunyit tidak kira dalam bentuk apa pun, jamu,ekstrak atau pil, boleh memusnahkan (sel darah merah) dan eritrosit (sel darah putih). Jika sel-sel darah merah berkurangan ada kemungkinan banda mungkin mengidap anemia.

9-Tekanan darah rendah
Bagi mereka yang mengidap tekanan darah rendah kurang kan pengambilan kunyit kerana kunyit mampu mengubah paras gula darah dalam tubuh.



Namun begitu kunyit juga mempunyai banyak kesan baik pada tubuh badan kita.Jika ada masalah kesihatan ada baiknya kita dapatkan rujukan dan nasihat doktor sebelum mengambil jamu kunyit atau apa saja makanan kesihatan yang berasaskan kunyit kerana tubuh badan setiap dari kita tidak sama.



Kesan buruk yang saya nyatakan diatas hanya melibatkan pengambilan jus kunyit , ekstrak kunyit dan pil kunyit secara berlebihan sahaja.Contohnya macam Jus jamu kunyit yang banyak dipasaran sekarang. Saya agak terkejut bila ada yang mampu habiskan sebotol jus kunyit dalam masa 4 hari.Bukan kah ianya pengambilan yang berlebihan.Jangan kerana tergoda dengan iklan-iklan di facebook dan sebagainya , penyakit kita semakin teruk dan serius.

Catat Ulasan

0 Ulasan