10 DOA YANG PALING BAIK UNTUK WANITA MENGANDUNG BACA SEBELUM BERSALIN

DOA-DOA YANG PALING BAIK UNTUK WANITA MENGANDUNG BACA SEBELUM BERSALIN| Ketika pertama kali ingin melahirkan anak pertama 15 tahun lalu saya banyak mencari doa-doa yang boleh dibaca sebelum saya melahirkan anak. Tapi masa sakit semua doa tak terkeluar dari mulut sebab nak bersalin rasa sakit sangat. Hahha.



Pengalaman mengajar kita, sewaktu nak lahirkan anak kedua saya sudah boleh mengawal perasaan dan dah tahu menjaga nafas agar kekal tenang. Dan waktu itu saya banyak membaca doa-doa yang saya baca di buku-buku dan internet.

Selain memohon pada Allah agar dipermudahkan proses bersalin , doa-doa tersebut juga memberi kita keyakinan dan kebergantungan kita pada Allah. Ianya sedikit sebanyak menenangkan fikiran agar fokus dan tidak terlalu takut.


Sepanjang rasa sakit menunggu bukaan rahim, mulut tak henti-henti bedoa dan berzikir. Antaara bacaan doa yang saya baca, saya kongsikan untuk ibu-ibu semua .Amalan membaca dan menghafal doa sebelum bersalin sepanjang kehamilan bukan saja memberi ketenangan malah meningkatkan daya ingatan ibu-ibu.

Jangan terkejut jika selepass menjadi ibu kita akan kerap menjadi lupa. Jadi amalan menhafal doa adalah salah satu cara memperbaiki daya ingatan ibu-ibu.

Berikut adalah beberapa doa yang paling baik untuk wanita mengandung baca sebelum bersalin

1. Al-fatihah



Surah Al-fatihah adalah Ibu kepada surah-surah didalam alquran. Seorang cendiakawan yang dikenali sebagai Ibnul Qayyim menceritakan dia mengidap banyak penyakit ketika berada di Mekah. Dia kemudian nya mengubati dirinya hanya dengan membaca surah Al fatihah. Dan penyakitnya sembuh.

Dalam hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim dari sahabat Abu Sa'id Al Khudri RA, Nabi bersabda: "Bahwa ada sekelompok sahabat berada dalam perjalanan safar, lalu melewati suatu kampung Arab. Kala itu, mereka meminta untuk dijamu, namun penduduk kampung enggan untuk menjamu. Penduduk kampung itu lantas berkata kepada para sahabat yang mampir, "Apakah di antara kalian ada yang bisa meruqyah karena pembesar kampung tersengat binatang dan terserang demam". Di antara para sahabat lantas berkata, "Iya ada." Lalu iapun mendatangi pembesar kampung dan meruqyahnya dengan membaca Surah Al-Fatihah. Maka pembesar kampung itupun sembuh. Lalu yang membacakan ruqyah tadi diberikan seekor kambing, namun ia enggan menerimanya."

2- Ayat Kursi


Sebelum bersalin bacalah ayat kursi setiap malam sebelum tidur supaya dapat bersalin dengan mudah. Nabi sendiri menyarankan agar Ummu Salamah dan Zainab binti Jahsyin membaca kan ayat Kursi sewktu Sayidatina Fatimah ingin melahirkan anak.

3. 2 ayat terakhir surah Al-Baqarah




Membaca dua ayat terakhir dari surat Al-Baqarah juga dikatakan mampu untuk melindungi wanita yang bakal bersalin dari apa kesusahan dan kesakitan. Lebih-lebih lagi pada wanita mengandung yang mempunyai penyakit lain seperti darah tinggi atau kandungan yang berisiko.

Wanita mengandung boleh membaca dua ayat ini pada waktu petang atau pun sebelum tidur. Doa ini sangat bermanfaat agar wanita mengandung selalu dicukupi dan dijaga dari segala marabahaya.

4. Surah Al Inssyirah


Wanita yang menagndung digalak kan membaca urah Al Inssyirah  sebaik habis solat fardu. Surah ini mempunyai manfaat untuk mempermudahkan segala urusan ibu mengandung yang akan melahirkan anak. Segala keperluan dan masalah yang dihadapi juga akan dipermudahkan. Jiwa dan fikiran juga menjadi tenang jika surah ini diamalkan.

5. 3 surah terakhir dalam alquran


3 surah terakhir dalam alquran ini sangat baik dibaca oleh bakal ibu dan ayah sepanjang kehamilan. 


6. 3 ayat terakhir surah Al Hasyr




Nabi s.a.w bersabda: Barang siapa yang membaca 3 ayat terakhir surah Al Hasyr maka Allah SWT mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya sehingga petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meningggal dunia pada hari itu, dia dikira mati syahid.


7. Ayat 38 surah Al Imran

رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

Maksudnya: “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

8. Ayat 74 surah Al Furqan

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya: “Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”

9. Ayat 100 surah As Safaat 

رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ

Maksudnya: “Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang soleh.”

10. Ayat 40 surah Al Anfal


فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلَاكُمْ ۚ نِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ

Maksudnya: “…Maka ketahuilah bahwasanya Allah Pelindungmu. Dia adalah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.”

 
/>

Catat Ulasan

0 Ulasan