RESEPI SAMBAL SOTONG PALING SEDAP TAPI IMPLE

RESEPI SAMBAL SOTONG PALING SEDAP TAPI SIMPLE | Assalamualaikum....Ada kawan saya yang bertanya macam mana nak buat sambal sotong? kawan saya tu bukan lah orang yang pandai memasak tapi dia selalu tanya saya bab2 masakan nipadahal saya pun 2x5 je dengan dia..ekekeke..


Ini sambal sotong yang entah bila saya masak. jadi saya nak kongsikan kat sini sambal sotong versi saya pulak. Biasalah..saya punya resepi bahan2 nya mudah2 je..





saya tak suka masak makan tengahari dengan bahan yang sarat sangat.
kalau boleh tengahari tu masak yang simple2 je..
jadi jom tengok bahan2 ringkas untuk buat
sambal sotong yang ringkas tapi sedap.





bahan-bahan


10-15 ekor sotong (potong tebal2 dan bersihkan..)
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
5 tangkai cili kering
1 sudu serbuk kunyit
sedikit air asam jawa
1 biji bawang besar
garam
minyak


cara-caranya:-
kisar bawang merah,bawang putih,cili kering dan serbuk kunyit..
lepas tu tumis bahan2 tersebut..
bila dah pecah minyak
masuk kan sotong..
jangan masak sotong terlalu lama sebab nanti air sotong tu mengering dan sotong
rasa tawar je..
kemudian masuk kan air asam jawa.
masuk kan garam dan bawang besar yang dihiris.tunggu mendidih sekejap dan angkat.




Ada orang masuk kan sos tapi saya memang tak makan sos.
saya lebih suka rasa cabai kering tu.
bagi saya apa2 makanan kalau dicampur sos
akan hilang rasa sebenar bahan2 dalam tu..
sebab dah di ganggu dengan rasa sos.
jadi kalau air asam jawa tu tak berjaya memekatkan kuah sambal tu
biasanya saya akan bubuh air bancuhan tepung jagung sikit..

/>

Catat Ulasan

0 Ulasan