RESEPI PAJERI NENAS YANG MUDAH CEPAT DAN PALING SEDAP

RESEPI PAJERI NENAS YANG MUDAH CEPAT DAN PALING SEDAP | Assalamualaikum... Aku ni sebenarnya bukan suka sangat pun makan Pajeri nenas, aku lebih suka pajeri terung..kalau pajeri terung aku ratah je. Tapi tekak ni ada masa2 nya dia nak rasa jugak benda2 yang dia tak suka makan.





Nak beli rasa tak berani je sebab kedekut, takut orang masak tak sedap kang rugi duit aku je. Jadi cepat2 sms somi mintak belikan nenas sebiji.


Sampai-sampai je dia terus aku masak pajeri nenas.. Tekak ni tak boleh nak sabar dah.



Resepi Pajeri Nenas Paling Sedap


Walaupun tak suka pajeri nenas tapi aku pandai masak pajeri nenas ni. Resepi mudah je.meh nak kongsi resepi.

Bahan2 :

1 biji nenas sederhana (potong bulat boleh dapat 5 kot)
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih,
1 inci halia
kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
bunga cengkih
1 sudu gula merah
1/2 sudu gula pasir
1 sudu kerisik
1/2 sudu udng kering
1 cawan santan
1 sudu rempah ikan
daun kari.
garam


cara1 :


Panaskan minyak.tumis daun kari,bunga lawang,kulit kayu manis,bunga cengkih
udang kering,halia bawang putih dan bawangmerah.


Lepas tu dah ada bau,masuk kan rempah ikan yang dah dibancuh dengan air .
Masuk kan kerisik jugak.Tunggu sampai rempah tu masak.Gunakan api perlahan saja.




Kemudian masuk kan nenas yang dah dipotong tu. Rata2kan rempah kat nenas tu dan masuk kan santan.


Bila mendidih masuk kan gula pasir dan gula merah.masuk kan garam jugak. Tunggu je sampai kuah tu pekat dan nenas lembut.api jangan kuat ye..dah pekat dan masak makan le..:)






Ini lah rupa pajeri nenas saya..eh!!lupa nak on flash...tak cantik gambo..




Ha..gini la rupanya. Memang aku masak pajeri tak sama macam orang lain tapi percaya la. Rasanya sedap dan lebih mudah kan?? Zaman sekarang tak nak lama2 kat dapor.. Kang terlepas semua drama kat tv..


/>

Post a Comment

0 Comments