REVIEW DAN SINOPSIS :THE CURSED

REVIEW DAN SINOPSIS :THE CURSED| Drama: The Cursed 

Director: Kim Yong-Wan

Writer: Yeon Sang-Ho

Network: tvN

Episodes: 12

Release Date: February 10 - March 17, 2020

Runtime: Monday & Tuesday 21:30

Language: Korean

Country: South Korea

Cast: Uhm Ji Won, Jung Ji so, Sung Dong Il,Jo Min Soo, Jung Moon Sung.


Drama dan filem seram dari korea memang selalu dinanti-nantikan peminat2 filem dan Drama. Diaorang ramai pengarah2 filem dan drama hebat walaupun tak dikenali ramai. Tapi hasil kerja diaorang bagus2 semuanya. Tapi tu la.., sejak akhir2 ni banyak didedahkan , filem dan drama korea banyak kaut idea dari filem lain. Cuma diaorang ubah la idea yang diaorang dapat tu.


Harap-harapnya Kdrama The Cursed ni tak de la siapa2 nak claim pula. Jalan cerita drama ni sangat menarik. Ianya tentang seorang wartawan yang menyiasat kes jenayah melibatkan Ceo Syarikat Forest.  Jenayah keganasan dan pembunuhan salah seorang bekas pekerja Forest ni melibatkan hal-hal yang aneh dah tak de buktik fizikal untuk mengaitkan Ceo Forest dengan jenayah2 tu,.

Tapi Im Jin Hee, seorang wartawan berita jenayah tetap mencurigai Ceo Forest ni. Ianya disebabkan mangsa dan saksi2 ada berjumpa Im Jin Hee agar jenayah Ceo Forest iaitu Jin Jong Hyun dapat dibongkarkan.

Saya rimas sikit tengok Im Jin Hee ni, nampak selekeh. Namanya juga wartawan, ikat la rambut tu bagi nampak senang dan selesa bergerak. Tapi mungkin juga nak menampakkan yang dia wartawan yang sibuk..kan??Sampai nampak tak terurus.Hahah

Jin Jong Hyun asalnya seorang lelaki biasa dan tak la kaya raya. Dia membina perniagaan nya bertahun-tahun tapi  susah nak dapat keuntungan. Ibu dia pun bawa dia jumpa seorang dukun di kampung dengan niat nak mebuang sial dan buat perniagaan anaknya berjaya.



Dukun tersebut panggil satu roh jahat untuk berdamping dengan Jin Jong Hyun. Untuk melindungi Jin Jong Hyun la. Tapi roh jahat ni dah menguasai keseluruhan jasad Jin Jong Hyun. Dia mengawal Jin Jong Hyun sepenuh nya. 

Sampai satu tahap roh jahat dalam badan Jin Jong Hyun ni bunuh dukun tu. Dukun ni ada seorang anak perempuan. Baek So Jin anak dukun yang dibunuh. Dia melihat dengan mata dia sendiri macam mana Jong Hyun membunuh ibu dia.

Baek So Jin pun bukan sebarangan budak. Dia sendiri mempunyai keupayaan untuk menyihir sesiapa sahaja yang dia mahu. Masa dia kecil-kecil pun ramai yang datang berjumpa dengan dia untuk menyihir orang.Sama ada untuk  bagi sakit atau pun mati terus. Hanya dengan menggunakan barang peribadi dan nama orang yang ingin disihir.

Oleh sebab dia dah nampak Jin Jong Hyun bunuh ibu dia, bila dia dah besar, dia nekad nak balas dendam dan membunuh Jong Hyun.Dia pun mendekati Im Jin Hee, wartawan yang tahu kegiatan jenayah Jong Hyun.

Bersama Im Jin Hee , mereka berdua merancang untuk membunuh Jong Hyun.

Im Jin Hee mempunyai suami iaitu Jung Soon Joon yang juga seorang polis. Dia juga menyiasat Ceo Forest ni. Pada satu hari ada berlaku kematian yang amat pelik di pejabat isteri dia. ketua tempat kerja isteri dia mati dalam keadaan yang mengerikan . 

So dia pun siasat la benda ni. Dia tak tahu kematian ketua Kim Jo Hwan tu ada kena mengena dengan isteri dia. Yang ni korang kena tengok la. Ngeri gila cara dia mati. Jangan tengok kalau sorang2 sebab takut teringat. hahah..

Berbalik kepada dukun yang mati dibunuh Jong Hyun dulu, sebenarnya Jong Hyun banyak dipengaruhi oleh seorang lagi dukun yang jahat, Jin Kyung .



Dia lah yang mempengaruhi Jong Hyun untuk membunuh ibu Baek So Jin. Mungkin sebab dia nak  capai impian dia menggunakan Jong Hyun atau pun ada sebab lain. Korang mesti tengok drama ni.

Setakat post ni ditulis drama ni baru masuk episod 4. Tapi setiap episod memang mendebarkan. Jong Hyun tu watak dia memang menakutkan. Cara dia senyum, dia marah, nampak seram.

Satu lagi dia punya keupayaan dia ialah dia boleh bunuh orang melalui fikiran dia je. Tapi dengan syarat dia kena tengok orang tu. takut kan??takut kan???

Drama ni nak kata seram sangat tu tidak la. Tak de pun macam filem seram lain yang hantunya sekejap2 muncul. Ni jenis hantu yang menyorok dalam badan manusia saja. Dia tak kan muncul semata2 nak bagi kita terkejut sampai terkucil. Hahahah.

Ianya lebih kepada pertarungan iblis2 dan roh2 jahat untuk nampak siapa lebih berkuasa saja..

So untuk kdrama The Cursed saya bagi rating 7/10.

Catat Ulasan

0 Ulasan