30 GEJALA AWAL KANSER YANG KITA TIDAK SEDAR



Kanser adalah penyebab kematian kedua paling umum. Namun ianya dapat disembuhkan jika dapat dikesan dan dirawat dengan lebih awal. Ia lebih dapat disembuhkan apabila ditangkap lebih awal.Walaupun ada beberapa penyakit barah yang berlaku tanpa apa-apa gejala namun, ada juga yang mempunyai tanda-tanda awal yang mungkin akan anda abaikan dan tidak sedar bahawa ianya adalah gejala awal kanser.


1. Demam

Demam mungkin merupakan tanda barah awal dalam darah seperti leukemia atau limfoma. Demam boleh mendedahkan berlakunya barah usus dan buah pinggang pada peringkat awal juga.

2. Penuruan berat badan tanpa diketahui puncanya

Penurunan berat badan tanpa sebab yang diketahui, bukan melalui perubahan diet atau senaman adalah tanda umum kanser yang berkaitan dengan paru-paru, perut atau pankreas.


3. Keletihan

Keletihan melampau yang tidak reda walaupun sudah berehat boleh menjadi gejala beberapa jenis barah seperti barah usus besar, barah perut, atau leukemia.


4. Sakit

Kadang kala barah tulang atau barah testis boleh menyebabkan kesakitan. Sakit kepala yang tidak pulih selepas rawatan mungkin merupakan gejala tumor otak. Sakit belakang mungkin merupakan tanda barah ovari atau usus besar.


5. Perubahan Kulit

Segala bintik-bintik, tahi lalat, atau ketuat yang mengubah warna, bentuk, atau ukurannya harus diteliti untuk mengesan barah kulit. Perubahan pada kulit juga boleh menjadi tanda barah, termasuk kulit yang kelihatan lebih gelap, kulit kemerahan, gatal-gatal dan mata dan kulit menjadi kekuningan.


6. Perubahan tabiat usus atau pundi kencing

Cirit-birit jangka panjang, sembelit atau perubahan ukuran najis anda boleh menjadi gejala barah rektum atau usus besar. Kesakitan ketika membuang air kecil dan darah di dalam air kencing anda mungkin berkaitan dengan kanser pundi kencing atau prostat.

7. Luka yang tidak sembuh

luka biasanya akan sembuh dengan cepat. Sekiranya anda mempunyai luka yang tidak sembuh-sembuh di kawasan seperti mulut anda, anda mungkin menghidap barah dan berjumpa doktor.


8. Pendarahan yang luar biasa

Batuk berdarah boleh menjadi tanda barah paru-paru. Darah dalam tinja boleh jadi ianya adalah gejala barah usus besar. Darah dalam air kencing pula mungkin gejala barah ginjal atau pundi kencing. Jika darah keluar dari puting payudara boleh menjadi gejala barah payudara.





9. Pedih ulu hati

Pedih ulu hati yang berlarutan atau menjadi lebih teruk adalah sebahagian dari gejala barah tekak, perut, atau ovari. Makanan, alkohol, atau tekanan yang berlebihan boleh menyebabkan pedih ulu hati yang serius.


10. Benjolan

Sebilangan besar barah dapat dirasai melalui kulit. Benjolan yang biasanya keras, tidak menyakitkan, berbentuk tidak teratur atau melekat dengan kuat di dalam tisu lembut atau di bawah kulit sering disebabkan oleh barah.


11. Pencernaan atau Kesukaran Menelan

Kanser mulut atau tekak boleh menyukarkan anda untuk menelan. Ini juga merupakan tanda biasa pelbagai jenis barah kepala dan leher seperti barah esofagus, orofaring, tiroid, dan barah tekak.


12. Batuk yang berpanjangan

Lebih daripada separuh orang yang mengalami batuk yang berlarutan didiagnosis menghidap barah paru-paru. Batuk berlebihan juga merupakan tanda barah laring dan tiroid yang biasa.

13. Tompok-tompok putih di mulut

Tompok-tompok putih di mulut atau bintik-bintik putih di lidah boleh menjadi leukoplakia, yang bersifat prakanser dan boleh menjadi barah mulut jika tidak dirawat lebih awal.


14. Sakit Perut dan Kemurungan

Ia jarang berlaku, tetapi sakit perut dan kemurungan boleh menjadi tanda barah pankreas. Tetapi anda tidak perlu risau kecuali penyakit ini menular dalam keluarga anda.


15. Gatal yang berterusan

Keadaan prakanser pada kawasan genital atau dubur boleh menyebabkan gatal berterusan. Sekiranya rasa gatal berterusan berjumpa lah dengan doktor anda.





16. Sesak Nafas

Kanser di dalam atau di paru-paru boleh menyebabkan penyumbatan saluran yang membawa udara. Kesukaran bernafas juga biasa terjadi apabila pesakit mengidap tumor barah payudara, ovari atau barah hati.


17. Jaundis

Jaundis - kulit dan  mata menjadi kuning. Sebilangan besar penghidap barah pankreas akan mengalami penyakit kuning sebagai salah satu gejala pertama. Biasanya, hati mengeluarkan hempedu yang membantu memecahkan lemak ketika masuk ke dalam usus. Apabila saluran empedu tersumbat, jumlah bilirubin dalam badan akan bertambah. Kanser boleh menekan saluran dan menyebabkan penyakit kuning. 


18. Lebam yang berlebihan atau spontan

Jika anda kerap mengalami lebam  ini mungkin merupakan tanda awal leukemia. Leukemia merosakkan kemampuan darah untuk membawa oksigen, dan ini boleh menyebabkan lebam.


19. Air kencing berwarna gelap

Air kencing berbeza warna, menjadi coklat, kuning pekat, atau maroon. Kanser di buah pinggang, pankreas, atau hati boleh menyebabkan air kencing berwarna gelap. Sebarang perubahan warna air kencing bukan kerana ubat atau makanan tertentu harus dilaporkan kepada doktor anda. 


20. Radang pada puting

Sekiranya anda menyusu atau hamil, rasa sakit pada payudara tidak perlu dibimbangkan. Jika tidak hamil, radang , kesakitan atau perubahan pada puting harus segera diperiksa, kerana ini adalah gejala barah yang paling biasa.


21. Berpeluh dengan banyak pada waktu malam

Keringat malam yang sangat berat dan lemah dapat menunjukkan tahap awal beberapa barah, termasuk leukemia, limfoma, dan barah hati. Sekiranya anda berpeluh berlebihan setelah tidur, terutamanya jika cuaca tidak memungkinkan, segera berjumpa doktor.


22. Anemia yang tidak dapat dijelaskan

Anemia adalah keadaan di mana orang tidak mempunyai sel darah merah normal yang cukup sihat. Kehilangan darah selalu menyebabkan anemia kekurangan zat besi, tetapi anemia yang tidak dapat dijelaskan mungkin merupakan "bendera merah" untuk barah di usus besar atau rektum.

23. Selera Yang Teruk

Menurut Pusat Rawatan Kanser Amerika, selera makan yang buruk kadang-kadang boleh menjadi gejala barah  usus besar, ovari, perut, pankreas bahkan paru-paru.





24. Rasa kenyang dengan cepat

Sukar untuk menangkap peringkat awal barah ovari, tetapi penyakit ini mungkin mempunyai gejala seperti rasa cepat kenyang, yang bermaksud anda merasa kenyang dengan cepat setelah makan makanan dalam jumlah yang sedikit.


25. Perubahan pada Kuku Anda

Perubahan warna atau bentuk pada kuku anda mungkin merupakan petunjuk besar untuk kanser paru-paru. Walaupun tidak mudah memperhatikan perubahan ini, sangat penting untuk mengawasi dan mencatat perubahan dari masa ke masa.


26. Perubahan Nodus limfa

Kelenjar getah bening adalah kelenjar kecil berbentuk kacang di dalam badan kita, dan perubahan boleh disebabkan oleh jangkitan biasa. Kadang kala, kelenjar getah bening yang membengkak menandakan barah seperti leukemia dan limfoma. Sekiranya kelenjar anda membengkak selama sebulan atau lebih, segera berjumpa doktor.


27. Pendarahan rektum

Walaupun pendarahan rektum biasanya disebabkan oleh buasir, kadang-kadang ia menandakan barah rektum. Ini terutama berkaitan dengan ketika pendarahan berlanjutan. Berjumpa dengan doktor anda sekiranya terdapat darah di dalam najis anda.


28. Bengkak dan sendi kaku

Pembengkakan dan sendi menjadi kaku atau sukar digerak kan boleh berlaku apabila terdapat tumor di bahagian sendi dan tumor tersebut mungkin menandakan barah tulang. Ini bermaksud seseorang individu mungkin mempunyai pergerakan yang terhad dan menyakitkan.


29. Peningkatan Berat Badan

Peningkatan berat badan, terutamanya di kawasan perut boleh menjadi punca kewujudan penyakit merbahaya yang muncul di dalam badan anda. Dalam jangka masa yang panjang, kembung perut adalah gejala pertama barah ovari pada kebanyakan pesakit.


30. Ketulan pada Testis

Walaupun barah testis jarang berlaku berbanding kanser usus,prostat, dan paru-paru, lelaki masih perlu berjaga-jaga dengan tanda-tanda kanser testis.Benjolan testis adalah salah satu gejala awal kanser testis. Lelaki dinasihatkan membuat pemeriksaan sebulan sekali untuk mengesannya dengan lebih awal.

Catat Ulasan

0 Ulasan