RESEPI KEK COKLAT MUDAH DAN SEDAP

 RESEPI KEK COKLAT MUDAH DAN SEDAPAssalamualaikum....Cuti minggu ni memang kami sekeluarga tak kemana2. Tutup pintu tingkap 24 jam sebab jerebu kuat sangat. Kalau buka je pintu boleh nampak jerebu dalam rumah.Jadi berkurung la kami 24 jam..

Nak bagi anak2 tak bosan ,saya pun masak la kek coklat yang memang jadi kegemaran anak-anak saya.. Jeng jengjeng...

kek coklat ni topping dia kat atas je..sebab anak saya kalau nampak coklat dia jadi hilang kawalan..sebab tu tak boleh letak banyak2..hahaha..



sebenarnya dah banyak kali buat kek ni..
Saya tak suka resepi kek coklat yang  kena bubuh air panas tu..
sebab kalau makan tak macam makan kek pun..
macam bingka je..hahhaha..mungkin sebab dia macam basah2 dan lembik..
ke saya yang tak reti buat tak tahu la..
sebab rata2 resepi kek coklat yang masuk kan air panas tu,
semuanya saya dan anak2 rasa macam tak best nak makan..
jadi saya biasa buat resepi yang biasa saja...

nak tengok resepi kek coklat yang sedap dan mudah dari saya?
ini resepi nya..

bahan-bahan nya:-

1 cawan tepung gandung
1/2 cawan serbuk coklat
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder

2 biji telur ayam
1 cawan gula halus
1/2 sudu kecil esen vanila

1/2 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak



Cara-caranya:-

*panas kan oven, sapu mentega dan tabur tepung gandum sikit dalam loyang(ketepikan)

1- Ayak tepung gandum,serbuk coklat ,baking powder dan soda bikarbonat (ketepikan)

2- pukul telur dan gula sampai putih.masuk kan esen vanila.

3- masuk kan susu pekat dan minyak masak..kacau sekejap.cuma untuk sebatikan dia.

4-masuk kan tepung dan serbuk coklat yang diayak tadi..masuk kan sikit2 dan kacau sebati..

5-masuk kan dalam loyang dan bakar. kalau untuk oven saya biasa saya bakar dengan suhu 175 selama 60 minit.

Untuk topping
***********

100g coklat bar
1/2 cawan susu pekat
1sudu besar serbuk coklat
1 sudu besar mentega

Boleh guna kaedah double boiled kalau mahu..
tapi saya guna cara mudah je..masuk dalam microwave selama seminit..
keluar kan kacau2 dan siram atas kek yang dah sejuk.

kek yang saya buat ni guna loyang kecik saja..
kalau awak guna loyang besar gandakan saja sukatan nya.


/>

Catat Ulasan

0 Ulasan