KAEDAH MENCANTIK KAN KULIT HANYA DENGAN YOGURT

KAEDAH MENCANTIK KAN KULIT HANYA DENGAN YOGURT | Yogurt mengandungi vitamin seperti A, D, B dan mineral seperti kalsium, zink, dan lain-lain untuk membantu sel kulit menjadi lebih sihat. Selain itu, yogurt mengandungi antioksidan yang membantu mengurangkan kedutan, mencegah tanda-tanda awal penuaan, menutup pori, memutihkan kulit menjadikan kulit lembut dan halus. 



Bagi yang mengimpikan kulit yang cantik dan sihat anda boleh mencuba kaedah dibawah bergantung kepada jenis kulit anda.

Mencuci muka anda dengan yogurt  

Yogurt dapat membantu anda membuang sel-sel kulit mati, sebum dan kotoran, sama fungsinya dengan pencuci muka.  

Cara:

- Ambil 1/2 cawan yogurt tanpa gula, sapukan yogurt secara merata di wajah anda dan urut dengan lembut.

- Biarkan selama kira-kira 5 minit. Kemudian basuh muka anda dengan air sejuk. keringkan wajah dan pakai pelembab.

- Ulang langkah ini sebelum tidur. Walau bagaimanapun anda hanya boleh mengamalkan kaedah ini setiap 2-3 kali seminggu. 

Masker Yogurt untuk kulit berminyak  

Mereka yang mempunyai kulit berminyak perlu memilih bahan berasid atau serbuk untuk menghilangkan sebum. Anda boleh mencampurkan dengan yogurt untuk meningkatkan keberkesanan terhadap. Sapukan ke muka selama kira-kira 10 minit, kemudian bilas dengan air suam.  

Campuran yogurt dan bahan pencuci wajah hanya boleh digunakan  2-3 kali seminggu sahaja. Sekiranya digunakan berlebihan akan menjadikan kulit kering dan dan mengelupas apabila terkena matahari. 





Masker Yogurt untuk kulit kering  

Orang yang mempunyai kulit kering perlu memilih bahan-bahan pencuci dengan berasaskan air, lemak dan yang kurang asid untuk membantu menjaga kelembapan kulit Contohnya avakado, minyak kelapa, minyak zaitun, lidah buaya dan kentang. campurkan salah satu bahan ini dengan yogurt, kemudian sapukan pada wajah. Tunggu sebentar dan kemudian bilas dengan air. 

 

Makan yogurt  

Makan yogurt membantu memberi nutrien kepada sel kulit tetapi juga membantu tubuh menyerap nutrien dengan lebih baik dan menguatkan daya tahan. Disarankan anda hanya boleh makan 1-2 cawan yogurt sehari. Namun jika Yogurt tersebut  tanpa gula, anda boleh makan lebih banyak. Juga elakkan makan yogurt pada masa yang sama dengan mengambil ubat, seperti antibiotik, kerana ia akan mengurangkan kebaikan kedua-duanya.  

Catat Ulasan

0 Ulasan