RESEPI CONGO BARS SUKATAN CAWAN YANG MUDAH TAPI SEDAP

 RESEPI CONGO BARS SUKATAN CAWAN YANG MUDAH TAPI SEDAP | Assalamualaikum...


sempena dengan kehabisan biskut raya kat rumah ni 
maka terpaksa lah saya memanas kan oven hari ni..
Anak2 pun dah tanya tak de kuih raya ke..
Saya pun buat la congo Bars..
risau jugak kalau orang datang ke ,tak de kuih nak jamu..setakat keropok ikan 
nampak tak raya langsung..heheheh



Bagi saya congo bars lah benda paling senang nak buat.
Lepas tu ikut suka kita nak masuk kan apa..
kacang ke,coklat ke,conflakes ke,kismis sekalipun..
memang boleh..

Jadi meh la kita tengok resepi congo bars yang mudah dan sedap ni..

 Resepi Congo bars paling mudah tapi sedap.


Bahan-bahan.

250g Mentega
2 1/2 cawan tepung gandung
3 biji telur
 1 cawan gula perang
secubit garam
1 sudu kecil baking powder
 1/2 sudu kecil esen vanila
3 sudu serbuk coklat

*sekeping Coklat bar
*segenggam kacang badam
*coklat chip
*conflakes

Bahan bertanda * adalah mengikut citarasa awak..

Cara-cara nya

- Panas kan oven

- masuk kan tepung gandung , serbuk coklat ,baking powder dan secubit garam dalam satu bekas..ketepi kan..

- Pukul mentega dan gula perang.tak perlu sampai kembang.
masuk kan esen vanila..
kacau sebati..

- masuk kan campuran tepung tadi kedalam mentega dan telur yang dah dipukul tadi.
kacau sebati guna senduk kayu je ..

- masa ni awak boleh la masuk kan apa bahan yng awak nak..saya masuk kan segenggam kacang badam yang di tumbuk kasar.kemudian saya masuk kan pecahan coklat bar jugak..
supaya bila gigit ada la coklat2 tu..sedap...


kemudian masuk kan dalam dulang..ratakan dan atas nya saya tabur kan coklat chip..
ada sikit lebihan cornflakes masa buat biskut raya dulu..
saya tabur kan jugak atas nya..

kemudian saya bakar ..suhu 170 .. bakar selama 45 minit..
oven awak mungkin lain sikit dari saya ye..

ok..kemudian dah siap..tunggu sejuk baru potong..
sedia untuk dihidangkan...

selamat mencuba..

/>

Catat Ulasan

0 Ulasan