USTAZ ABDUL SOMAD BAKAL BERKAHWIN DENGAN GADIS USIA 19 TAHUN

Teka-teki bakal isteri Ustaz Abdul Somad (UAS), Fatimah Az Zahra Salim Barabud, mula muncul. Fatimah dikhabarkan adalah seorang Tahfidz dari sebuah sekolah pondok.





Maklumat yang tersebar mendedahkan Fatimah adalah lulusan Sekolah Berasrama Islam Ma'had Al-Muqoddasah li Tahfidhil Quran, Desa Nglumpang, Kabupaten Mlarak, Kabupaten Ponorogo.

Pondok ini dimiliki oleh KH Hasan Abdullah Sahal. Kiai Hasan juga merupakan penjaga Asrama Pondok Pesantren Modern Gontor Ponorogo.

Mengenai hubungan antara Ustaz Somad dan pelajarnya, Kiai Hasan tidak mahu memberi komen termasuk rancangan perkahwinan kedua pasangan tersebut. Dia juga enggan menceritakan kegiatan harian Fatimah ketika berada di Sekolah Berasrama Islam Ma'had Al-Muqoddasah li Tahfidhil Quran.

Tetapi dia juga gembira dengan rancangan perkahwinan antara Fatimah dan UAS. Kiai Hasan juga enggan memberi komen  mengenai perkahwinan yang diatur antara kedua calon pengantin. 

Pada masa ini, Fatimah juga bertugas di sebuah sekolah Agama di daerah Mlarak.

Salah seorang penjaga Asrama  Al-Aqobah di Jombang, Ustaz Kanzul Fikri, mendedahkan bahawa bakal isteri UAS adalah seorang penghafal Al-Quran atau tahfidz.

"Saya bertanya kepada sejumlah alumni, ternyata isteri para pelajar Al-Muqoddasah UAS pada dasarnya adalah penghafal Al-Quran," katanya.

Pada 2019 UAS telah bercerai dengan isterinya . Ustaz Abdul Somad atau nama penuhnya Abdul Somad Batubara akhirnya akan menamatkan zaman dudanya tidak lama lagi. Beliau yang berasal dari Kampar, Riau merancang untuk mengahwini gadis muda tersebut yang berasal dari Jombang, Jawa Timur

Berita tersebut turut mendapat pengesahan dari Ketua Seksyen Bimbingan Komuniti Islam Pejabat Kementerian Agama Jombang, Ilham Rohim,  melalui pesanan WhatsApp.

Dia juga menjelaskan bahawa status pendakwah tersebut telah diceraikan secara rasmi, sementara bakal isteri nya adalah seorang gadis. 

Ilham juga mendedahkan dari maklumat yang diterima dari Ketua Hal Ehwal Ugama (KUA), majlis akad nikah akan diadakan di sebuah hotel pada Mei 2021.

Post a Comment

0 Comments